Studiebesök i Ystad

Vi, Tom Gagner och Ann-Marie Folkesson, har varit på ett studiebesök hos IT-pedagogen i Ystad kommun, Joachim Thornström. Kommunen har gjort sig känd för att ha anammat den så kallade Trageton-modellen i alla skolor. Vi ville veta hur de gjort och hur detta arbete utvecklats under åren.

Det hela började med att en lärare läst om Trageton i en facktidning och blivit intresserad. Hon hörde av sig till kommunen och vill arbeta enligt Tragetons modell. Kommunen nappade och köpte in fyra datorer. I samma veva anställdes Joachim Thornström som IT-pedagog.

Många lärare åkte därefter iväg och lyssnade på en föreläsning av Trageton i Malmö och blev inspirerade. Joachim hjälpte till, genom att starta ett projekt, så att alla som hade ettor fick fyra datorer i sina klassrum. Under hela projekttiden bidrog kommunen med teknisk support, och även med idéer och uppslag. Joachim organiserade också ett erfarenhetsutbyte mellan deltagarna. Ingen av deltagarna har någonsin följt Tragetons modell till punkt och pricka. Hur arbetet har gått till finns beskrivet i en broschyr samt på hemsidan.


Vi fick också träffa två lärare, som berättade mer om hur de tänkt kring modellen. De har idén som utgångspunkt, men är sen flexibla utifrån sin lärarerfarenhet och den aktuella gruppen. Till exempel får barnen själva välja i stor uträckning om den vill stå eller sitta och de flesta verkade vilja sitta ner. Barnen fick skriva för hand och på dator parallellt. De elever som redan kunde skriva behövde förstås inte spökskriva, att följa modellen slaviskt tror vi för övrigt ingen gör och om man gör det är det nog en missuppfattning. Eleverna skrev ofta berättelser och de använde mest Word. De använde en del färdiga program för tangentbordsträning, så eleverna snabbt skulle få det lättare att skriva.

Just nu har man gått vidare med att sätta upp projektorer i klassrummen. Detta nämns som viktigare än att ha en interaktiv tavla. Det nya projektet kallar de ”Världen i klassrummet” och för detta behövs projektorer och Internetuppkoppling.


Lärarna anser att det är viktigt att vara med världen utanför skolan och även lära elever att skriva bloggar. De är också intresserade av att börja arbeta med film, då de menar att barn tänker i film. Den ursprungliga idén att “Skriva sig till läsning”, som Tragetons modell kallas, har de utvecklat till att tänka ”Alla elever har en berättelse”. För lärare handlar det om att tro på detta och att finna vägar för eleverna att uttrycka berättelsen.


Vi har alltså besökt en kommun med ett aktivt skolutvecklingsarbete. Just nu har man utvecklat IT-verksamheten genom att använda sig av PIM. Joachim berättade att det, till synes enkla PIM, fungerade över förväntan då kunskaperna från den kursen ledde vidare och väckte intresse.

En slutsats vi drar är att det behövs mycket både teknisk och idémässig support. Det behövs också en entusiastisk IT-pedagog på kommunnivå, som har en nära kontakt med den dagliga verksamheten. Här träffade vi alltså på en sådan; Joachim är både engagerad, kunnig och generös med idéer som han omsätter i supportstrukturer, som idébank, Skolväskan och Lilla skolväskan, och blogg på hemsidan.

/ Tom och Ann-Marie


Kommentarer
Postat av: Joachim

Smickrare där! ;)



Tack igen för att ni kom och hälsade på!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback