Föreläsning i Malmö och spännande initiativ från Kungsmadskolan

I tisdags fick jag förmånen att inleda föreläsningsserien Kreativitet och förändringLTIC, Learning and Technology Innovation CenterMalmö högskola. Föreläsningsserien är ett samarbete mellan Malmö högskola och Pedagogiska Centralen. Ett spännande program följer under våren med inslag från skolan, likaväl som från högskolan och teori varvas med praktik. Utmärkt initiativ.

Jag uppehöll mig vid förändringar i medielandskapet och den snabba förändring vi är mitt uppe i. Trycket på skola och högre utbildning ökar men det råder fortfarande stor osäkerhet hur den nya utvecklingen ska hanteras. Fullt förståeligt, men samtidigt ökar kraven på att också skolan måste förstå och kunna hantera förändrade strukturer.

Tre frågor diskuterades speciellt:
Mobilitet. Alltfler elever blir alltmer mobila, inte bara mobiltelefoner utan också mp3-spelare och bärbara datorer. Tillsammans med trådlösa nätverk som i allt högre utsträckning installeras på skolor och högskolor, så finns inte längre några hinder för att nå nätet och alla dess resurser. Det blir svårt att tänka sig det vanliga klassrummet. Men hur organiserar man då undervisningen?

Informationskompetens eller snarare navigationskompetens, som jag fick lära mig att det numera heter. Det är en helt nödvändig kompetens att arbeta med i skola och lärarutbildning. Studenterna verkar inte få så mycket av detta annat än möjligtvis kunskap om hur de ska förhålla sig i sitt eget sökande. Men de ska också kunna vara ett stöd för eleverna när de kommer ut som färdiga lärare. För både lärare och lärarutbildare är samarbete med bibliotekarier på olika nivåer centralt för att klara uppgiften.

Mediekompetens är också ett område som lärare på olika nivåer behöver utveckla. På vår mediepedagogiska konferens blev detta också tydligt. Samarbete mellan ämneslärare och medie- och bildlärare är en väg att gå. En annan väg är att söka samarbete med experter från AV-Media och regionala resurscentra.

I detta sammanhang var det roligt att träffa skolledningen vid Kungsmadskolan, en gymnasieskola  i Växjö, som även tidigare varit involverad i projektet. Nu inleds ett samarbete mellan medielärare och ämneslärare i syfte att hitta utvecklingsmöjligheter, i ämnena specifikt, men också i mötet med lärarstudenter. Jag hoppas få komma tillbaka till detta utvecklingsarbete längre fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback