Insidan i DN om engagerade lärare
Roligt att läsa Insidan i DN denna veckan med intervjuer med lärare som är engagerade och som i rådande skoldebatt vågar gå sina egna vägar och stå för en profesionell yrkeskultur. Christina Monthan Axelsson, beskriver sin pedagogiska filosofi i fyra T:
"Att undervisa är ett hantverk som vissa kan utveckla till ett konstnärsskap. Gemensamt för både 'hantverkarna' och 'konstnärerna' är att de måste tycka om människor och sina ämnen och att arbeta för att de ska mötas." Klokt!
Ett exempel på detta visar Lena Carlsson i Haninge. Matematikundervisningen sker utan böcker. Hon använder omgivningen till att utmana och problematisera. Hon visar med sitt sätt att jobba att det finns många olika sätt att öka nyfikenheten och intresset för matematik.
Att vara engagerad och intresserad, att vara närvarande och lyssna, att ställa krav beskriver Willi Lang i Nybro.
Läs även andra bloggares åsikter om lärare, engagemang, intresse, matematik, konstnär, hantverk
- Tillit
- Tydlighet
- Tid
- Teknik
"Att undervisa är ett hantverk som vissa kan utveckla till ett konstnärsskap. Gemensamt för både 'hantverkarna' och 'konstnärerna' är att de måste tycka om människor och sina ämnen och att arbeta för att de ska mötas." Klokt!
Ett exempel på detta visar Lena Carlsson i Haninge. Matematikundervisningen sker utan böcker. Hon använder omgivningen till att utmana och problematisera. Hon visar med sitt sätt att jobba att det finns många olika sätt att öka nyfikenheten och intresset för matematik.
Att vara engagerad och intresserad, att vara närvarande och lyssna, att ställa krav beskriver Willi Lang i Nybro.
Läs även andra bloggares åsikter om lärare, engagemang, intresse, matematik, konstnär, hantverk
Kommentarer
Trackback