Googlemakt och konsumentmakt

Gårdagens Agenda i SVT hade ett ovanligt bra inslag om makten på nätet. Google, denna fantastiska jätte med 100-tals miljoner användare världen över, som erbjuder oss mängder med tjänster alldeles gratis. Söktjänsten är den mest använda, ägare också till Youtube, Google Earth, Google Maps, Google Docs, G-mail, ja listan kan göras lång. Nu arbetar Google med det världsomspännande projektet att scanna in alla världens böcker. Företagets motto är "Don´t be evil". Företaget är en eftertraktad arbetsplats som stimulerar forskning och utveckling i det "godas" tjänst.

Men det finns stora risker att ett företag så totalt kan dominera nätet. Är du inte på Googles träfflistor, så finns du inte. I Medierna från 25 juli i somras rapporterades om den svenske IT-entreprenören Ted Valentin som blockerades från Googles sökmotor under flera månader. Det var under en lång period fullständigt omöjligt att få några svar och någon rätsida på detta problem som naturligtvis blev ett allvarligt hot mot Ted Valentins affärsidé. Google har som politik att inte kommentera enskilda beslut. Först efter omfattande protester på nätet kröp de till korset och felet kunde rättas till.

Då kommer vi in på den andra delen i Agendas program från igår. Internet har två ansikten, den ena Googles totala dominans och de faror det kan föra med sig och den andra sidan, nätet som ger makt åt konsumenten. Finns det tillräckligt många som protesterar så går det att få rätt. Nätets enorma möjlighet till spridning och  enkelheten att publicera sig och länka till varandra, bloggbävning, gör företag känsliga för att varumärket skadas. Som Eva Ossiansson säger i Agenda: "Vi tror mer på Kalle Svenssons beskrivning av en oförrätt om han har förmåga att illustrera det på ett bra sätt, än representanter från företaget." Ett kul exempel visades genom Dave Carrolls kamp mot United Airlines.

Att nätet får en allt starkare betydelse för företagen, på gott och ont, illustrerades också med videon på YouTube som visar hur lätt det är att forcera Assa Abloys lås. Detta exempel har också Simon Winter och Per Johansson med i sin bok Digitalis Filosofi.

Slutsatsen är naturligtvis given, vi måste förstå nätet för att vara medborgare, konsument och företagare. Ett citat av Viviane Reding från 2006 är på sin plats:

”I dagens värld är mediekompetensen central för den som vill vara en aktiv samhällsmedborgare, precis som läs- och skrivkunnigheten var i början av 1800-talet”.

(Nya Vågen i P1 hade också ett intressant progam om Google den 25 augusti , som jag upptäckte efter publiceringen av inlägget.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback