Digital kompetens, något mer än datorn

Drygt 350 nya lärarstudenter börjar på campusprogrammet i Växjö universitet i höst. Det är en ökning med 25 % jämfört med förra året. Ökningen kan säkert i huvudsak bero på den rådande konjunkturen. Men samtidigt är det roligt att konstatera att trots massiv medial kritik mot lärarutbildningarna så finns ett stort intresse för utbildningen. Det fanns också farhågor att fusionen mellan Växjö och Kalmar till ett Linnéuniversitet också skulle påverka antagningssiffrorna, men det verkar alltså inte så.

Jag sitter och förbereder en föreläsning om digital kompetens och ung kommunikation jag ska ha för dessa studenter. Vilket budskap vill jag ge? Vilken syn har de på datorn, på IT och vad vill och ska en lärarutbildning ge? Jag tänker på Malin Siwes inlägg på Signerat i DN den 21 augusti, lagom till skolstart.  Hon går till storms mot Socialdemokraterna för de kräver en nationell IT-strategi för skolan.

"Men snälla rara, en skoluppgift är en skoluppgift. Eleverna tycker inte den är ett enda dugg roligare för att den utförs med dator i stället för med penna, block och bok. Risken med att fokusera på inlärning genom IT är att innehållet försvinner, att lärare och elever fastnar i tekniken."  Konklusionen är följande:

"Men att tvångsfortbilda tvekande lärare i IT bara för sakens skull är att kasta bort pengar. De lärarna kommer att göra ett sämre jobb när de inte får välja det undervisningssätt som passar dem."

Det är förvånande att möta en så föråldrad syn både på lärande och på datorns roll. Vad betyder inlärning genom IT? Vi har en teknikutveckling som griper in i alla sektorer av samhället. Vi skulle med tvekan anlita en banktjänsteman som väljer miniräknaren eller kulramen vid lånekalkyler. Malin Siwe skulle nog ha svårt att anställa en journalist som envist håller kvar vid skrivmaskinen.

Den IT-utveckling som vi ser betyder så mycket mer än att se datorn som ett inlärningsverktyg. Om detta skriver Elza Dunkels klokt på sin blogg.

Om lärare inte har en aning om dess potential, på gott och på ont, hur kan då rationella pedagogiska val göras? Om man följer Malin Siwes uppfattning, hur kan man då ta ansvar för en kvalificerad utbildning och lärarutbildning i vår tid? Däremot kanske artikeln kan användas som ett historiskt dokument över olika villfarelser om både lärande, undervisning och IT.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback