Innovativ undervisning i naturvetenskap och teknik

Hållbara kliv är ett skolutvecklingsprojekt som drivs av Energikontor Sydost i samarbete med Skolverket, Energimyndigheten, Linköpings och Stockholms universitet. Målet är att utveckla arbetssätt och innehåll för att öka elevers intresse för energi, teknik och naturvetenskap och samtidigt öka medvetenhet om bedömningens roll för lärandet.  Ordet "Kliv" i projektnamnet står för kunskap, lärande, intresse och vetenskap.

Ett utmärkt initiativ som startade 2007-2008 på temat Energi för unga i skolan och som detta året fortsätter med en seminarieserie på temat "Aktivt lärande för hållbar utveckling". Jag är i dag inbjuden att tala på temat "Hur kommunicerar vi med dagens ungdomar?"

Generellt, en inte alltför svår fråga. Vi intresserar oss och tar deras frågor på allvar, lyssnar och kommunicerar, på våra sätt, men också på de olika sätt som barn och ungdomar använder. Specifikt, i perspektiv av "hållbara kliv" och försöken att öka intresset för naturvetenskap och teknik, en betydligt svårare fråga. I alla fall att döma av den oro som finns och diskussionen om det minskade intresset för dessa ämnen i skolan. Nu senast manifesterad i statliga stimulanspaket.

Eller, är det i själva verket samma svar på denna specifika fråga som gäller mer generellt? Skulle vi nå ett större intresse om vi tog deras frågor och intressen på allvar? Skulle vi nå längre om vi också använde oss av de digitala möjligheter som det nya medielandskapet ger oss, eftersom det sättet att kommunicera verkar attrahera många?  Det måste i alla fall vara värt att fundera vidare på vad det skulle kunna innebära. I ROSE-projektet har man gjort det. Jag har skrivit om detta i ett tidigare blogginlägg.

I projektet försöker vi gå vidare med dessa frågor. Vi startar nu med en ny temagrupp som specifikt tittar på visualisering av naturvetenskapliga begrepp på både mikro- och makronivå. Inom kort publicerar vi deras blogg där arbetet kan följas.

I samarbete med RUC genomförs under året en seminarieserie i naturvetenskap och teknik. Igår hade vi bl.a. besök i Växjö av Maria Sandström, MaH, som pratade om teknik och svenska som andra språk.

Amulets arbetar med olika lösningar med mobila enheter, Google SketchUp och Augmented Reality. Läs deras blogg och se deras video:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback