Ung Kommunikations högtidliga öppnande

Riksdagen startade sitt arbetsår i veckan genom sitt högtidliga öppnande. I projektet kändes det också som ett högtidligt öppnande när vi inbjudit utbildningsledning och nämndsorföranden till vår uppstartskonferens på Öland under torsdag och fredag. Vi hade mycket givande diskussioner och det kändes väsentligt att så här i halvtid verkligen förankra projektet hos de som ytterst är ansvariga. Vi valde som utgångspunkt att ta fasta på innehåll och struktur och växelspelet mellan dessa perspektiv. De innehållsliga aspekterna i projketet är de områden som vi har eller håller på att utveckla och som knyter an till viktiga delar i lärarutbildning och skola. Men minst lika viktigt är att ta fasta på de strukturella frågorna som följer av det innehållsliga arbetet. De frågor som både är en förutsättning och en följd av arbetet med digital kompetens. Se nedanstående bild:



Detta blir speciellt viktigt i perspektiv av den förestående fusionen mellan lärosätena i Växjö och Kalmar och den nya lärarutbildning som kommer mot slutet av året, som innehåller direktiv på digital kompetens. Problemet som vi  brottas med och som blev tydligt i diskussionerna är mängden av beslut som måste fattas och den osäkerhet som råder inom respektive lärosäte. Det blir svårigheter för ledningsansvariga att driva utvecklingen när den framtida organisationen inte är färdig. Samtidigt finns det en möjlighet för lärarutbildningarna på respektive ställe att ta fasta på det arbete som vi gör i Ung Kommunikation. Ett organiserat utvecklingsarbete genomförs redan och förutsättningarna för en implementering av de nya examensmålen är goda.

Vad diskussionen mycket handlar om är strategin för detta arbete. Hur proaktiva kan vi vara och hur färdiga måste strukturerna vara i den nya organisationen och hur klara måste målen i den nya lärarutbildningen vara för att vårt arbete ska tillåtas få genomslag? På vilket sätt bör vårt projektarbete reorganiseras för att möta detta? Finns risk att vi greppar över för mycket med tanke på tid och resurser?

Dessutom finns mycket konkreta frågor att diskutera vad gäller synen på en framtida lärarutbildning. Vid en sammanslagning gäller inte bara att slå samman det som finns på respektive lärosäte och fortsätta som tidigare. Utmaningen ligger i att fånga viktga utvecklingstendenser och bygga nytt. Hur lägga fokus och vad finns för speciella kompetenser som gör oss unika och konkurrenskraftiga. Denna diskussion har bara börjat, men kanske är det den som är viktigast.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback