Reflektioner efter konferensens första dag

Att det finns kreativitet och nyskapande mediepedagogiskt arbete synliggjordes under första dagen av vår konferens Film, lärande och ungas skapande. Goda exempel från Kungsbacka, Gotland, Borås och Växjö lyftes fram i intressanta presentationer. Men också en diskussion om lärarutbildningens roll, media literacy, samarbete och bedömning. Barns och ungdomars eget skapande är en centralt, men här ryms också en diskussion om skolans ansvar för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt, likaväl som lärarens roll och ansvar i det konkreta arbetet med nya medier. Relationen mellan färdig produkt och process är också viktig. Det finns inga enkla svar. De senaste årens snabba utveckling gör diskussionen än mer viktig.

Ett problem både i lärarutbildning och skola är hur olika det är mellan olika skolor och utbildningar. Detta påtalas också av
Christina Szekely Skolverket i senaste numret av Skolvärlden. En analys är nödvändig eftersom skillnaderna är så stora. Hon får förvånande nog inte medhåll av Bertil Östberg, statssekreterare åt utbildningsminister Jan Björklund:

"Frågan är om det verkligen är ett problem att det finns skillnader. Det är viktigt med en likvärdig skola, men i det här fallet är det positivt att det finns goda exempel att ta efter för de skolor där utvecklingen inte gått så fort."

Detta gäller alltså it i skolan. Det är kanske inte så allvarligt att matematikundervisningen inte heller är likvärdig? Här finns också goda exempel att hämta inspiration ifrån, från de skolor som inte kommit så långt.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mathias Ahrn

Jag delar Lennarts åsikter om att det var mycket inspirerande att lyssna på alla de goda exempel som första dagen erbjöd. Vad jag kan förstå så höll andra dagen samma höga kvalité. TCs egna reflektioner finner ni på vår blogg. Tack för en bra konferens

2008-11-28 @ 22:10:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback