Mejl- och messengergenerationen


Dagens Vetandets Värld är väl värd att lyssna på. Håkan Selg, IT-forskare vid Nationellt IT-användarcentrum vid Uppsala univeristet, berättar om resultaten i två undersökningar om våra internetvanor. Den ena är InternetExplorers, som genomförts vid Uppsala universitet på uppdrag av Vinnova, som undersöker IT-användningen hos studenter, doktorander och lärare/forskare vid 32 svenska universitet och högskolor. Den andra är  Svenskarna och Internet, gjord av World Internet Institute.

Båda undersökningarna visar samma tendens. Det går att se en digital klyfta mellan de som kallas mejlgenerationen och de som kallas messegergenerationen. Skillnaden går vid ungefär 35 års ålder. Den ena kulturen, mejlgenerationen, alltså de som är över 35 år, kännetecknas av envägskommunikation, som att söka information, ta del av nyheter, göra bankaffärer och beställa resor. Webbsidor besöks och tjänster utförs. Väldigt lite av kommunikation. Den andra kulturen, messengergenerationen, utmärks av tvåvägskommunikation, alltså mycket kommunikation, där användarna samtidigt är konsumenter av information och producenter av innehåll. En värld av direktsamtal, nätgemenskaper, bloggar och andra sociala medier.

Det är inte givet hur dessa förändringar i nätanvändning mellan generationerna kommer att påverka samhällsutvecklingen, endast att det blir förändringar och att det inte blir mejlgenerationes sätt att använda nätet som kommer att segra. Vi över 35 måste lära nytt.

Som projektledare för Ung Kommunikation är det bara att tacka för argumenten och oförtrutet jobba vidare.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback