Den nationella konferensen

Nu är i varje fall det formella beslutet fattat. Det bildas ett nätverk av lärarutbildningar som kommer att verka för digital kompetens i lärarutbildningen. Ännu är en hel del osäkert och något effektivt arbete kommer knappast att ske förrän till hösten. Men ändå, nu finns förutsättningarna. Utmärkt beslut!

Konferensen blev bra, trots en del smärre missar i logistiken. Men innehållet som framfördes i seminarier och föreläsningar var initierat, intressant och spännande. Vill du ta del av innehållet så finns några av presentationerna
här. Vi fyller på efterhand!

En kort sammanfattning av huvudföreläsarna:
Universitetskansler Anders Flodström inledde konferensen med att betona hur frågor om lärande kommer att bli ett centralt område för forskning och utveckling, precis som medicin och ingenjörskonst varit under 1900-talet. Det märks redan i projekt- och forskningsansökningar. Klimat- och miljöfrågor tilldrar sig störst intresse följt av frågor om lärande. Han efterlyste mer av strategisk forskning i ett samarbete med omgivande samhälle. En verklig utmaning för landets lärarutbildningar och naturligtvis också skolhuvudmän. Ytterligare en utmaning att också koppla frågor om lärande till den samhällsutveckling vi ser av snabbt informationsflöde i digitala nätverk.

Tänkvärt att höra erfarenheterna från Norge där man jobbat med lärande nätverk. Öystein Johannessen från Kunskapsdepartementet och Erik Eliassen från Högskolen i Vestfold förtydligade hur de gått tillväga. Lärarutbildningarna hade en aktiv roll i att organisera nätverk mellan partnerskolor i lärarutbildning och skapa ett klimat för utveckling, reflektion och lärande. En hel del kändes igen från samarbeten som vi försöker göra med våra partnerskolor. Men det mest intressanta vara att höra om systematiken i uppbyggnaden och det medvetna arbetet från lärarutbildningen. Projektet upphör formellt under detta år och det blir naturligtvis en utmaning att få dessa nätverk och de erfarenheter som är gjorda att leva vidare.

Sanna Järvela från University of Oulu beskrev i sin spännande föreläsning den forskning som hon bedriver inom området "Learning Science" . En forskning som är starkt kopplat till lärande i högteknologiska miljöer. Vad kan och förstår vi egentligen om de processer som styr lärande och vilka faktorer spelar roll för att nå ett fördjupat lärande? Vad spelar tillgången till teknik för roll? Vad betyder samarbete för det fördjupade lärandet? Hon skiljer på co-operativt lärande och "collaborativ learning". (Ska det översättas kollaborativt lärande?) Skillnaden är stor. Vid det co-operativa samarbetet delas arbete i regel upp och var och en tar ansvar för sin del. Sanna gav följande definition på collaborative learning:

A coordinated synchronous activity that is the result of of continued attempt to construct and maintain a shared conception of a problem.

I sin forskning ser hon att teknik på ett avgörande sätt kan bidra till att öka förståelsen för lärandeprocesser men också hur den tydligt kan förstärka målet att nå en fördjupad kunskap. Tekniken i sig har egentligen ingen betydelse, men i perspektiv av förstärkning och analys kan både nätet med sin möjlighet till samarbete och andra digitala tekniker ge viktiga bidrag till att förstå och förstärka lärande. En av bilderna i hennes presentation fastnade jag för som rör de framtida utmaningarna. Jag tycker den knyter an till det Anders Flodström också tog upp:

image78


Det finns all anledning att komma tillbaka till den forskning som genomförs vid University of Oulu. Redan nu finns ett organiserat samarbete mellan Sanna Järvela och Marcelo Milrad kring mobilitet och lärande.

Ett speciellt tack till alla medverkande från temagrupper och externa samarbetsparnters i Ung Kommunikation. Ni visade på ett alldeles utmärkt sätt att det finns god kunskap och viktiga erfarenheter att förmedla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback