Framtidsdiskussion med Nätverket SIP

I veckan har jag träffat Maria, Sofie och Stefan från Nätverket SIP för att avsluta en del gemensamma projekt och diskutera framtiden. Det är både spännande och utvecklande att diskutera med dessa unga entreprenörer som har en mängd idéer om vad de vill jobba med. Mycket handlar om att ge ungdomar förutsättningar att realisera egna idéer på egna villkor och inte enligt de mallar som ofta sätts upp av myndigheter och organisationer med "äldre" koncept.

Ett exempel är att hitta finansieringsmöjligheter för projekt som ligger i gränslandet mellan kultur och marknad. Projekt som är mer marknadsinriktade har ofta möjligheter att få stöd av ALMI och när det gäller kulturprojekt så kan det kanske vara kommuner, landsting eller regionförbund. Men en hel del projekt som intresserar ungdomar har koppling till kultur, men med en marknadsprofil. Många ungdomar vittnar om oförståelse och att de hamnar mellan stolarna i handläggningen. Här fyller Nätverket SIP en viktig funktion. De har nu med sin erfarenhet möjlighet att samordna större satsningar som i praktiken innebär att de kan stödja mer individuella projekt. Individuellt mentorskap kombinerat med tryggare ekonomihantering via Nätverkets SIP:s ekonomiska förening PIX, gör att fler ungdomar kanske vågar ta steget att förverkliga olika idéer. Nätverket startar också i höst en folkhögskolekurs för samhällsentreprenörer och ett projekt som bygger på att stödja unga kvinnor som vill starta eget.

Det finns alltså många spännande satsningar som Nätverket går in i under hösten. Var finns då den digitala inriktningen? Ja, den finns med hela tiden och är en självklar integrerad del av arbetet. Det handlar om stora nätverk som kan nås på kort tid via MSN, sociala samarbetsnätverk exempelvis Facebook, presentationer och uppträdanden på olika sätt i form av t.ex. webbsidor, radioutsändningar, filmer eller bloggar. De digitala verktygen har inget egenvärde utan är en del i kreativitet och skapande, som också medger helt andra arbetssätt än tidigare.

Naturligtvis blev det en hel del diskussioner om framtiden och vad man kan förvänta sig av fortsatt digital utveckling. Att skolan har stor betydelse i sammanhanget var alla överens om, men Maria, Sofie och Stefan var också ganska förvånade och bitvis också kritiska till det långsamma tempo som lärarutbildningen tar till sig denna stora samhällsförändring. Det påverkar naturligtvis också lärarstudenterna i deras prioriteringar. Är det ingen viktig fråga i lärarutbildningen, blir det ingen viktig fråga för studenterna heller.

För Ung Kommunikation är dessa tankar viktiga och just inflödet av nya tankar från bl.a. Nätverket SIP har utvecklat projektet. Men den stora utmaningen är fortfarande få tillstånd en synvända. Vi måste i högre utsträckning hitta nya arbetsformer för att nå ut till lärare och studenter. Det traditionellt akademiska räcker inte riktigt till utan vi måste i högre grad hitta nya former för utveckling och innovation. Hur ser egentligen framtiden ut och vad betyder de digitala förändringarna? En utgångspunkt kan vara att ta fram olika framtidsbilder. Varför inte låta fantasin flöda och skapa underlag som utmanar våra föreställningar om lärande och undervisning?

Aftonbladet publicerade för några veckor sedan framtidsvisioner i form av i tre filmer som beskriver hur din vardag underlättas av digitala verktyg. Det är ett projekt som drivs av Högskolan i Halmstad där ett antal tidningar deltar. Intressanta bilder. Frågan är hur nära vi är visionerna och vika tjänster vi vill ha? Digitala armband med ständig uppkoppling t.ex. Armbandsuret uppfanns för 200 år sedan. Det tog ytterligare 100 år innan det började komma i allmänt bruk. Industrialismen skapade nödvändigheten av lättillgänglig koll på tiden för att klara samhällets krav. Vilka krav på lättillgänglig information kräver dagens samhälle och hur ska den levereras?

Komplettering till blogginlägget. Aftonbladet har tagit bort länkarna till filmerna. nt.se, som också skrivit om detta, har fortfarande kvar länkarna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback