Två bra möten

Igår följde vi upp BETT-resan med en träff för erfarenhetsutbyte. Med på mötet var också Peter Milton och Thomas Hall, AV-Media i Kalmar och Viveka Syrén-Åkesson, IT-pedagog från Karlskrona kommun. Det var en spännande genomgång som spände över allt från teknik till pedagogik och representerade grundskola, gymnasium och lärarutbildning. Mötet visar också hur värdefullt det är att gemensamt diskutera och utveckla de erfarenheter som görs. Vi står inför liknande utmaningar vare sig vi arbetar direkt i klassrummet som lärare, som IT-pedagogiska rådgivare eller tekniker. Ytterst är det enkel teknisk funktionalitet till ett rimligt pris som lägger grunden för det pedagogiska utvecklingsarbetet som läraren har med elever eller studenter, vare sig det är i klassrummet eller i någon annan miljö. Utvecklingen går fort och enda sättet att på rimlig tid och med vettig ekonomi komma vidare är att utveckla forum för samverkan.

Igår träffade jag också Bengt Kviberg från UR. Där diskuterade vi också samverkan. PÅ UR genomförs nu ett pilotprojekt, URSmart, som syftar till att skapa webbaserat stöd för elever, men där naturligtvis också lärare är en viktig målgrupp. Förebilden är BBC:s arbete i England där man kopplat webbsidor till kursplaner för elever mellan 5 och 16 år. Framförallt siktar man i URSmart på att skapa resurser för kärnämnena matematik, svenska och engelska. En bärande tanke är stor interaktivitet. Elever ska kunna ställa frågor och kommentera det material som finns utlagt. För vår del är ett samarbete intressant av flera skäl. Vår målgrupp är i första hand lärare och lärarstudenter, men kan vi samutnyttja och samproducera webbaserat elevmaterial så blir dessa resurser värdefulla verktyg för både skola och lärarutbildning. Dessutom ger de lärarstudenter en unik möjlighet att på ett tidigt stadium i utbildningen ta del av frågeställningar från elever, förklaringsmodeller från lärare och förhoppningsvis själva kunna bidra med egna lösningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback