Fortsatta reflektioner efter BETT

Det tar lite tid att smälta en sådan intensiv upplevelse som BETT-mässan. Några ytterligare reflektioner.

Interaktiva skrivtavlor
Den användning av interaktiva skrivtavlor som visades upp i montrarna var i flera fall rätt enahanda. Tavlan framme vid katedern är på många sätt symbolen för klassrummets struktur, "klassrummets altartavla" enligt en synpunkt. Intåget av de digitala skrivtavlorna skulle då spegla ett bevarande av den traditionella klassrumsstrukturen, men det finns faktiskt en mycket viktig skillnad. Tillgången till internet gör skillnad. Det är just kombinationen som ger möjligheterna. Gruppen i dialog, med möjlighet till olika typer av interaktion och visualisering, måste vara en optimal form för lärande. Med den interaktiva skrivtavlan och dess tillgång till nätet blir interaktionsmöjligheterna nära nog obegränsade med allt från användning av den vanliga pennan till film och animering, till kommunikation med andra utanför klassrummet, till arkivering och återanvändning. Framförallt ger denna kombination, eftersom allt finns på plats läraren helt nya möjligheter till variation, förnyelse och för första gången chans att tjäna tid. Kanske inte först men efterhand när kunskapen och färdigheterna ökar så kommer effektiviteten att öka. Men här ligger också faran. Blir det bara ett verktyg för läraren och inte ett redskap för alla, en interaktion mellan lärare och elever och mellan elever, då är föga vunnet. Tillgång till teknik ger makt och den makten kan missbrukas. Makten kan också användas till inkluderande undervisning med olika pedagogiska och didaktiska förtecken. Det är den kunskapen som är viktig att bygga och dela.

Mobilitet
Jag hittade inte alla 700 utställare, inte heller fånga innehållet hos en bråkdel, men vad som slog mig var att det fanns ytterst lite om mobilitet och mobila lösningar för skolan. Så om skrivtavlan är den ultimata symbolen för klassrummet så är mobiltelefonen dess motsats. Den spränger gränser. Det är antagligen därför som mobila innovationer ännu inte är på agendan. En enda liten monter presenterade intressanta idéer för användning av mobiler i ett lärandeperspektiv,
OOKL. Och dessa idéerär ännu bara i sin linda. De idéer som presenterades påminner i stora stycken om det utvecklingsarbete som sker i temagruppen Amulets under ledning av Marcelo Milrad. Marcelo arbetar tillsammans med Mike Sharple, chef för Learning Sciences Research Institute vid University of Nottingham, som höll en av huvudföreläsningarna på BETT, tyvärr på onsdagen, så jag fick inte tillfälle att höra den live. Men hans presentationsbilder finns utlagda och han ställer viktiga frågor. Var sker lärande? Hur kan den teknik, som redan nu i princip finns hos alla, användas i skolans undervisning? Han ställde också frågan, vad det är för likhet mellan en kulspetspenna, en miniräknare och en mobiltelefon? Svaret är lika intressant som provokativt!

Helt klart är att vi kan se fram emot en händelserik utveckling i spänningsfältet mellan dessa båda tekniker.

Apropå mobilitet
Amulets genomför under våren ett antal aktiviteter tillsammans med bl.a. två orienteringsklubbar i Växjö, Mapping Växjö. Den första redan nu på torsdag då ett antal ungdomar i åk 8 på Norregårdsskolan genomför en skattjakt. Läs vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback