Årets första ledningsmöte

I måndags hade vi årets första ledningsmöte. Bl.a. beviljades stöd (från förra årets ansökningar) till tre nya grupper med anknytning till Högskolan i Kalmar. Emmaboda kommun går in i ett samarbete med högskolan när det gäller förskolan, Barns tidiga språk- och matematikutveckling med bilden som utgångspunkt. Gruppen koncentrerar sitt arbete till barn i 4-5 års åldern. Detta är den första temagruppen som specifikt riktar in sig på förskolebarnens utveckling. Man menar att en bärande del i arbetet kommer att vara bearbetning av språkliga och matematiska begrepp där digitalt innehåll är centralt. Arbetet kommer att ske i samarbete med lärarutbildare från kursen "Språk och begrepp" och kursen "Språk och IT" som är en del av den sista terminens allmänna utbildningsområde.

Oxhagsskolan i Kalmar ligger i ett mångkulturellt område där drygt 70% av barnen har annat modersmål än svenska. Man ställer i den temagrupppen frågan hur ett arbete med gemensamma webbresurser kan stärka samarbetet mellan barn, skola och föräldrar. Förhoppningen är också att detta arbete ska stärka lärarutbildningens mångkulturella arbete och då med digitala förtecken.

Den tredje gruppen som får stöd är ett dokumentationsprojekt där synliggörandet av studenternas projektarbeten både i webbaserad form och i rapportform är utgångspunkten. I den tredje terminen i det allmänna utbildningsområdet genomför studenterna en VFU-uppgift som innebär att utveckla IT-användning och klassrumsspråk. Projektet som studenterna genomför ska vara väl integrerat i den vanliga verksamheten.Målsättningen för dokumentationsarbetet är att synliggöra, kvalitetsgranska och sprida idéer om IT-användning och klassrumsspråk till olika målgrupper.

Mer information om dessa gruppers arbeten kommer att synliggöras på vår webbplats.

Ytterligare ett viktigt beslut som ledningsgruppen fattade inför fortsatta stödinsatser är att under detta år i första hand prioritera temagrupper med stark koppling till lärare på lärarutbildningarna. Det är nu tid att försöka öka antalet lärare och forskare att mer engagera sig i projektet. Fortfarande gäller samarbete med VFU-organisation och externa parter. Men vi måste öka antalet lärarutbildare som är aktiva om projektets idéer ska få genomslag i utbildningen

Ledningsgrupp och projektledare kommer också under februari att träffa de existerande temagrupperna för att göra en avstämning hur arbetet fortskrider och vilka tankar som finns om implementering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback