LR på besök

Idag träffade jag representanter för LR och presenterade Ung Kommunikation. Det var centrala och lokala företrädare samt representanter från LR Stud. Vi hade en mycket intressant diskussion som tog sin utgångspunkt i projektets frågor. Vi var överens om att läraryrket är stad i förändring och att nya kompetenser krävs, kanske framförallt den källkritiska kompetensen. Tyvärr kunde vi också konstatera att de flesta lärarutbildningar inte kommit så långt i utvecklingen av dessa frågor och det bekräftades inte minst av de två representanterna från LR Stud. Båda hade ett halvår kvar till examen och det som funnits i utbildningen var mer produktorienterat än didaktiskt orienterat. "Gör en presentation i Publisher eller PowerPoint och så har vi klarat av den digitala kompetensen!"

Men det var också intressant som en av lärarstudenterna tog upp (fritt citerat):

"Jag är uppvuxen i den digitala världen och använder nätet och olika verktyg alldeles självklart. När jag nu möter de ämnen man ska jobba i så associerar jag ofta till olika verktyg som t.ex att det passar för Facebook eller den filmen kan jag lägga ut och använda. Så att bli motiverad till att använda digitala verktyg är inte riktigt vad det gäller. Det handlar mer om att koppla den digitala kompetensen till ämnet och få möjlighet att diskutera vad det ena eller andra sättet att jobba på kan tillföra. Vad som också är värdefullt är att se hur de lärare man har på kurserna själva använder de hjälpmedel som står till buds. Där kan man också bli väldigt stimulerad. Tyvärr har exemplen varit alldeles för få."

Kloka tankar. En förhoppning men också en målsättning som vi har är just båda dessa, alldeles rimliga krav: fördjupad didaktisk diskussion och en förebild i användningen. Det är inte nödvändigt att kunna alla trix, det går ofta bra med ganska enkla medel. Förebilder behövs i alla fall. Jag är inte helt övertygad om att det är alldeles vanligt att man som lärarstudent gör dessa associationer som beskrivits ovan. Men efterhand kommer det naturligtvis att bli så. Men desto större krav ställs då på de didaktiska diskussionerna.

Men det förutsätter också att det finns en infrastruktur som fungerar. Det var faktiskt samstämmigt från mina besökare att det brister ute i kommunerna. Det är mer vanligt att det saknas utrustning än att det finns och ännu hellre, är enkel att använda. "Varför göra en tjusig PowerPoint med filmer och länkar ut på nätet om det bara finns en OH-projektor i klassrummet?"

Kommentarer
Postat av: Micke Gunnarsson

Idag kommer man kunna läsa ett väldigt spännande inlägg kring
fildelningsproblematiken och dess svårighet att förhindra med direkta lagar.
Dagens gästbloggare hos Noisy cricket är Daniel Johansson som arbetar bla på uppdrag av KK- stiftelsen.
Avhandlingsarbetet syftar till att utreda vilka
effekter teknikskiftet från analog till digital teknik haft på musikindustri, musikdistribution och
musikanvändande samt ta fram nya och förbättrade metoder för digital distribution av musik.

Inlägget publicerar 12.00 15/2 på http://blogg.noisycricket.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback