Att söka och värdera information

För att anknyta till gårdagens blogginlägg, vilka kompetenser är viktiga för skolan att arbeta med i perspektiv av den digitala utvecklingen? En grundläggande kompetens som skolan inte kan komma ifrån att arbeta med måste vara förmågan att förstå och värdera information. Det kan omöjligen vara något som bara växer fram med kortare anvisningar om att vara noggrann med att kolla källan. Att värdera och naturligtvis hantera det som publiceras på webben i form av text, bilder eller filmer måste vara centralt i skolans uppdrag. Även om många barn och ungdomar kan hantera komplexa processer på nätet, i mobiltelefonen eller med mjukvara i datorn så saknas ofta grundläggande färdigheter i att förstå och värdera den information som finns.

I januari publicerades den brittiska rapporten
Information behaviour of the researcher of the future, På uppdrag av JISC och British Library redovisar forskargruppen CIBER en undersökning av ungdomars kompetens när det gäller sökstrategier och värdering av information. Trots att dessa är duktiga datoranvändare finns inget som tyder på att de har god förmåga att hantera informationen. Läs också vad svenska forskare säger om detta på sidan IT och lärande hos Myndigheten för skolutveckling.

Traditionellt när man diskuterar källkritk och att värdera information så riktar man sig ofta mot de äldre barnen. AnnBritt Enochsson har i sin forskning visat att det går alldeles utmärkt att börja lägga grunden för ett källkritiskt förhållningssätt i unga år. I boken Internetsökningens didaktik diskuterar hon detta.

AnnBritt Enochsson kommer till Växjö torsdagen den 17 april 15-17 i sal Myrdal på Växjö universitet där hon håller en föreläsning på just detta viktiga tema. Anmäl ditt intresse till vår informatör [email protected].

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback