Lite kort från konferensen OnLine Educa Berlin

Några korta reflektioner från OnLine Educa i Berlin. Flera intressanta frågeställningar presenterades i programmet. Några av dessa hann jag ta del av. För övrigt blev det en hel del arbete vid KK-stiftelsens monter och naturligtvis mycket diskussion med svenskar, både samarbetande projekt och andra, om det nya lärarutbildningsförslaget.

Två intressanta föreläsningar stack ut lite, framförallt också mot den fond av utbildningsföretag som gärna lanserade heltäckande system för utbildning.

Michael Wesch, antropolog från Kansas State University, höll ett mycket inspirerande anförande. Han är nog mest känd för sin Youtube-film The Machine is Us/ing Us, som han också tog upp som ett mycket illustrativt exempel på det nya medielandskapet. Men han utvidgade också sitt resonemang utifrån ett antropologiskt perspektiv med exempel från sin vistelse på Nya Guinea, där han också mycket tydligt kunde se avgörande samhällsförändringar när skriftspråkskulturen gör inbrytningar i den gamla kulturen. Analogin till betydelsen av medietekniska förändringar här är inte långt borta.

Den andra föreläsningen handlade om OER, Open Educational Resources, dvs undervisningsresurser som ligger öppet för lärare att använda i sin undervisning, men också naturligtvis för studenter. Det mesta av undervisningsmaterial ligger nu inom lösenordsskyddade system, bara åtkomliga för studenter som går specifika kurser. Men det finns en positiv trend som syftar till att öppna upp för större delning av resurser. Richard Baranuik, som jag lyssnade till på konferensen får förklara vidare. Finns ytterligare information på UNESCO Virtual University.

I senaste numret av Universitetsläraren finns också ett intressant inlägg som hör ihop med denna diskussion, Kampen mot kopiering är dömt att misslyckas, skrivet av Jonas Svensson, Högskolan i Halmstad och Stefan Arvidsson, Växjö universitet.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback