Årets sista ledningsmöte

Hösten har gått fort. Den period av konsolidering som vi planerat har inte infunnit sig. Vi ser nu att projektet efterfrågas, börjar leva av egen kraft och erfarenheter skapas. Vi får i huvudsak positiva omdömen. Vår nya webb har fått ett bra genomslag med ett växande antal besökare. Webben är den centrala kärna som ger vårt projekt spridning. Rapporter, artiklar, utvärderingar, filmer och blogginlägg gör att informationen känns levande och aktuell. Vi har genomfört två konferenser, en orienterad mot skolverksamheten på Bergaviksskolan i Kalmar som besöktes av drygt 100 personer och den mediepedagogiska konferensen med c:a 70 deltagare från i huvudsak den södra halvan av landet. Vi har också deltagit på konferensen OnLine Educa Berlin tillsammans med KK-stiftelsen och de andra projekten. Tom Gagner deltog på medieteknikens dag på Växjö universitet och berättade om lärarstudenternas arbete med podcasting och digitala berättelser.

Samtidigt finns också påtalade brister. Antalet lärarutbildare som involverats i projektet är för få. Kompetensutvecklingsinsatserna når inte ut i tillräcklig utsträckning. Forskningsanknytningen, eller forskningsbasen som används i den nya lärarutbildningen, är än så länge svag. Kontakterna med prefekterna, som har det personella ansvaret för lärarutbildare är också bristfällig. Av naturliga skäl koncentreras nu mycket av arbetet till planeringen av det nya Linnéuniversitetet och förslaget till ny lärarutbildning. Detta arbete gäller i huvudsak Högskolan i Kalmar och Växjö universitet. Men samarbetet med BTH är viktigt och bör fördjupas. Däremot bör vi diskutera inom vilka områden. Yrkeslärarutbildningen fasas på sikt ut i samarbetet med Kalmar och Växjö och BTH har andra starka och intressanta miljöer som kan och bör lyftas fram.

I arbetet med det nya Linnéuniversitetet planeras inom lärarutbildningen att göra IT och digital kompetens till en aktiv profil och ett område som ska lyftas fram i de ansökningar om examensrätt som nu måste göras. Förslag till omfattande kompetensutveckling finns, där också projektet kommer att få en betydande roll. Det innebär att en betydande del av projektets resurser nu kanaliseras mot kompetensutveckling. Förslaget är riktat till den gemensamma fusionsgruppen vid lärarutbildningarna i Växjö och Kalmar. För att få största möjliga förankring beslöts att ledningsgruppen utökas med dekanerna från LUN i Växjö och NLU i Kalmar. I enlighet med detta beslöts också att representationen från BTH utökas. I planen finns också ett förslag på att en utredning av infrastruktur genomförs där kartläggning görs av vilka virtuella miljöer som bör utvecklas i fusionsarbetet. Det finns också förslag på att utveckala samarbetet med skolverksamheten i regionen och andra externa samarbetspartners.

Ovanstående förslag och aktiviteter är en del av en större integration av projektet på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet. Men det är viktigt att också fokusera på projektet som helhet. Det gäller utvecklingen av projektets målsättning. Det gäller också projektets uppgift och ansvar i det nya lärarutbildningsnätverket. Vi har på respektive lärosäte börjat en kartläggning av vilka personella resurser som finns av aktiva lärarutbildare som tydligare kan involveras i det fortsatta projektarbetet. Viktigt att synliggöra vilka dessa personer är för att nu få bredd på projektet och att vi inte skapar flaskhalsar i utvecklingen av projektet. På BTH blir det centralt att kartlägga vilka personer som kan vara viktiga att knyta till projektet på grund av specifika, för projektet, intressanta kompetenser.

Vi bör diskutera temagruppernas fortsatta roll. Detta blir speciellt viktigt med anledning av förslaget till ny lärarutbildning där inriktningen på VFU:n ändras något och ett förslag på att fältskolor införs. Vidare finns förslag på att speciella FoU-miljöer skapas i ett samarbete mellan lärarutbildning och skolverksamhet. Här finns intressanta kopplingar till Ung Kommunikation.

Vi har tidigare diskuterat vetenskaplig ledning och att knyta gästprofessorer till projektet. Dessa tankar bör konkretiseras. Förslag finns på att skapa kopplingar till internationellt erkända forskare.

Utvärderingsprocessen fortsätter. Vi ska under kommande år genomföra intervjuer med lärarutbildare för att komplettera de webbaserade enkäterna som KK-stiftelsen gör. Intervjuernas inriktning bör anpassas och göras mer specifikt mot det nya lärarutbildningsförslaget.

För att komplettera arbete med utvärdering och kartläggning har jag fört en diskussion med Marcelo Milrad om att kunna använda ett par internationella masterstudenter för detta ändamål. Det är studenter som är intresserade av IT, lärande och lärarutbildning och har uttryckt intresse av att fördjupa sig i vårt arbete i Ung Kommunikation och frågan om digital kompetens.

Förhoppningsvis får vi i och med detta resurser till projektet som kan bidra med engelska texter om projektet. Ett mycket konkret resultat av OnLine Educa Berlin är att vi måste utveckla våra internationella kontakter. Detta understryks också av förslaget till ny lärarutbildning där kravet på internationalisering betonas lika starkt som IT och digital kompetens.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback