Nu har också studenterna börjat...

Mötte studenter i Växjö igår. Lärarstudenterna som kommer att gå det reguljära programmet har introduktionsdagar före den egentliga kursstarten i nästa vecka. Jag hade en kort presentation av projektet och utgångspunkterna för vårt arbete. Jag kommer också att följa upp introduktionen med ytterligare två förläsningar under hösten. Jag tog i inledningen en utgångspunkt i den amerikanske antropologen Michael 'Wesch film på Youtube, The machine is US/ing us. Den är illustrativ och trots att den är lite lång med högt tempo så ger den tankeväckande associationer.

Föreläsningen med tillhörande länkar finns på vår hemsida. Jag har spelat in föreläsningen i programmet Photostory, ett gratisprogram för digitalt berättande. Programmet är väldigt enkelt och det behövs knappast några förkunskaper. Viktigast är att bilderna finns tillgängliga. Jag valde att använda mina powerpoint-bilder. Kvaliteten är inte den bästa och slutprodukten visas endast i Windows Media Player. Det visade sig inte så enkelt att publicera filmen i andra format, t ex i QuickTime. Vid konvertering ökar den i omfång och blir ohanterlig på nätet. Försöker man minska kvaliteten ännu mer och göra bildvisningen mindre så blir den inte läsbar. Här har jag en del att lära, kanske byta program för föreläsningen, göra konverteringen på ett annat sätt eller på något sätt komprimera för visning på webben, (här skapade dock QuickTime Pro kod som var svår (för mig!) att lägga in på hemsidan).

På Växjö universitet testas nu Podcast Producer, Apples programsystem för att lägga föreläsningar på webben. Här finns säkert stora vinster att göra. Samtidigt är fortfarande tekniken en begränsande faktor i förhållande till vad man vill ge av sin föreläsning.

Jag mottar gärna tips och idéer på hur man kan förenkla och underlätta hanteringen. Men det är viktigt att prova själv för se de möjligheter och begränsningar som finns för just det jag vill göra.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback