Fem myror är fler än fyra elefanter

För 35 år sedan sändes det första avsnittet av Fem myror är fler än fyra elefanter. Vi är många som tagit del av denna fantastiska programserie. Det är svårt att glömma Brasses Lattjolajbanlåda, Magnus besservisserkommentarer och Evas härliga sätt att skapa ordning mellan dessa två virrpannor. Cecilia Blomberg från Barnkulturradion tittade i gårdagens program tillbaka på produktionen genom att träffa några av upphovsmännen bakom serien. Ett program väl värd att lyssna till.


Det var spännande att höra vilka utgångspunkter man hade för upplägget och med vilken medvetenhet man gick in i arbetet. Kritik fanns både från skola och media. Jag minns själv diskussionerna på lärarrummet. Sabotage mot läsinlärningen som skulle starta först när barnen började skolan. Men det fanns också en mediakritik. På den tiden var TV2 den "röda kanalen" och ett program med så kommersiella inslag skulle inte sändas.

Det finns flera intressanta kopplingar till dagens diskussion om skola och lärande. Idén att blanda olika kompetenser för att få fram ett pedagogiskt budskap, använda olika medieformer i presentationen och inte minst låta dramatik, bild och musik vara starka komponenter i budskapet. Denna diskussion är än mer viktig idag med tanke på den medievärld som barn växer upp i. Skolan är idag utsatt för en mycket större konkurrens om tid och uppmärksamhet än för 35 år sedan. Det ställer krav på skolan som utbildningsinstitution. Inte så att man för att bli lärare måste vara ståuppkomiker, designer eller konstnär. Snarare att dessa kompetenser behövs i skolans värld tillsammans med den pedagogiska kompetensen. Det framkom mycket tydligt i gårdagens program om "Fem myror" hur samarbetet mellan de olika aktörerna gått till och hur viktigt det var.

Vi måste alltså skapa möten mellan olika kompetenser för att nå framgång i ett utbildningsperspektiv. Det har varit en viktig strävan för oss i Ung Kommunikation. Ett exempel är den internationella konferensen Participatory Academy, med underrubriken "A world of stories" som genomförs i Växjö den 12-14 september. Det är ett samarbete mellan bl a Växjö universitet, Högskolan i Kalmar, Växjö kommun, SVT, Interactive Institute, Reaktor Sydost och Delta Garden. Konferensen riktar sig till lärare och mediaproducenter och är ett försök till att just lära av varandra och hitta nya arbetsformer.

Det finns fortfarande platser kvar. Välkomna med anmälan!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kloka ord om lärandeprocessens viktigaste utgångspunkt. All kommunikation handlar ju om någon slags möten och när det gäller barn och ungdomar är det ännu viktigare att vi i skolans värld befinner oss där eleverna finns. Synen på lärande är i ständig förändring. Skolan fastnar allt för ofta i ett lärande som är till för skolan och inte för livet. Barn och ungdomar lär sig massor på egen hand utan "undervisning". vi måste bli bättre på att ta tillvara deras naturliga lärande och lust att utvecklas. Där är ICT ett ovärdeligt verktyg! De flesta viktiga kompetenser kan få sin näring via ICT.

2008-08-24 @ 07:55:33
Postat av: frugourme

Förlåt! Var ofin och lämnade inte avsändaruppgifter på ovanstående inlägg....

Frugourme

Postat av: Lennart Axelsson

Tack för din kommentar. Kloka ord. Roligt också att få kontakt med lärare som bloggar. Fler och fler tycks ha insett möjligheterna. Lycka till med den nya terminen!

2008-08-27 @ 10:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback