Ny temagrupp och utvidgat temagruppssamarbete

Ytterligare en ny temagrupp är bildad i Kalmar, Barns tidiga språk- och matematikutveckling. Det är faktiskt den enda grupp som tydligt är inriktad på barn i förskoleålder. Det är en förskola i Emmaboda komun som tagit detta initiativ. Så här beskriver gruppen sitt arbete:

Vår tanke är att barnen ska vara aktörer och använda kamera, bildprogram och även skriva efter sin förmåga med inspiration från Trageton. Tanken är också att försöka koppla matematik och olika begrepp till vårt arbete.

Samarbetet med lärarutbildningen är viktig, framförallt för att koppla dessa frågor i ett forskningsperspektiv. Därför kommer Maria Magnusson, adjunkt i pedagogik vid Högskolan i Kalmar och doktorand vid Göteborgs universitet att följa arbetet. Hennes forskningsområde är just barns tidiga skriftspråksinlärning.

Två tidigare grupper har snuddat vid dessa frågor, Att skriva sig till läsning med dator och Det vidgade textbegreppet, men de utvecklade inte frågorna specifikt mot de yngsta barnen. Däremot finns säkert möjlighet till erfarenhetsutbyte och samarbete mellan temagrupperna.

Ett samarbete som börjar spira är det mellan våra två filmgrupper, Rörlig bild och Film och medier i lokal skolutveckling. I fredags träffades grupperna på Teleborg centrum i Växjö. Gruppernas arbete kompletterar varandra. Rörlig bild sysslar med kvalitet, bedömning, analys och lärande utifrån ett mediehorisontellt perspektiv och Film och medier arbetar tillsammans med Kungsmadskolan, för att utveckla användning av film i ett ämnesperspektiv.

Vi kunde konstatera att det finns ett enormt behov av diskussion och kunskapsutveckling kring dessa frågor. En antydan om vilka frågeställningar som är aktuella syns på respektive blogg. En stor fråga gäller hur hela detta kunskapsområde ska nå lärarstudenterna. Det gemensamma arbetet som nu inletts är ett bra första steg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback