Högskoleverkets utvärdering

Idag har Högskoleverkets utvärdering av lärarutbildningen publicerats. Utvärderingen är dels en uppföljning av den föregående utvärdering som genomfördes 2004, men också en utvärdering av vissa specifika områden som det allmänna utbildningsområdet, verksamhetsförlagd utbildning och ämnena svenska och matematik. Rapporten konstaterar att flera positiva åtgärder är vidtagna som t.ex kravnivån i allmänt utbildningsområde, bättre organisation av examensarbeten och verksamhetsförlagd utbildning.

Samtidigt konstaterar rapporten att det är för många lärosäten som uppvisar allvarliga brister. 10 lärosäten har fått så allvarliga påpekanden att examensrätten ifrågasätts. Detta till stor del beroende på få disputerade lärare, svag ämnesdidaktisk koppling i framförallt matematik och kvarstående brister inom allmänt utbildningsområde.

Växjö universitet och Högskolan i Kalmar får klart godkänt betyg, på vissa områden också beröm. Vid Högskolan i Kalmar lyfter man fram det webbaserade examinationsstöd som används vid examensarbeten. Vid Växjö universitet lyfts bl.a. fram den ämnesdidaktiska kopplingen. I båda fallen tas också projektet Ung Kommunikation upp, vilket är mycket glädjande.

Här finns alltså en bra bas att bygga vidare på. Än mer viktigt blir att ytterligare stärka arbetet med digitala medier och ung kommunikation. Det finns nu en potential för att på ett strukturerat och medvetet sätt implementera de erfarenheter vi gjort under de två år projektet pågått.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback