Föreläsning med AnnBritt Enochsson om källkritik och internetsökning

I torsdags var AnnBritt Enochsson i Växjö för att hålla en föreläsning om källkritik och informationskompetens, det som hon beskrivit i den utmärkta boken Internetsökningens didaktik. AnnBritt är en av få forskare som intresserat sig för barns förmåga tillkällkritik och informationskompetens och hur viktigt det är att börja tidigt. På ett informativt och tydligt sätt med hänvisning till konkreta exempel visade AnnBritt både på möjliga sätta arbeta med källkritik och informationssökning och barns uppfattningar om det arbetet. Jag är övertygad om att innehållet i hennes föreläsning passat alldeles utmärkt för lärarstudenterna.

Tyvärr var inga studenter där och få lärarutbildare. Drygt ett tjugotal personer hade slutit upp, de flesta lärare från skolverksamheten, någon bibliotekarie och en lärarutbildare. Detta trots att vi gått ut med erbjudande till VFU-lärare i skolverksamheten, samtliga lärarutbildare inriktade mot grundskolan och till studenter i aktuella kurser.

Detta är en av flera föreläsningar vi ordnat tillsammans med AV-Media där vi försökt belysa frågan om källkritik och informationssökning. När vi diskuterar viktiga digitala kompetenser i lärarutbildning och skola är just källkritisk granskning och informationskompetens några av de områden som lyfts fram. Andra har också diskuterat vikten av detta. Stefan Pålsson skriver i sin Omvärldsblogg på Myndigheten för skolutveckling den 26 februari om vad som krävs för att lärare och elever ska bli informationskompetenta. I bloggen IT och lärande från den 18 januari på KK-stiftelsen (som också skrivs av Stefan Pålsson), Hur digitala är de digitala infödingarna redovisas en engelsk undersökning som inger vissa farhågor:

"...ungdomarna duktiga på att använda datorer och de är ofta ute på webben, men de saknar den informationskompetens och de sökfärdigheter som krävs för att verkligen kunna dra nytta av dagens överflöd av information"

Är vi i den situationen att både lärare och elever brister i informationskompetens? Är det så att många lärare inte tar frågan på allvar utan räknar med att eleverna på sikt själva ska lära sig detta, att dessa kompetenser naturligt växer fram? Litar man på att bibliotekarierna tar hand om frågan? Eller missbedömer jag lärarnas arbete? Det finns redan ett medvetet arbete med dessa frågor både i lärarutbildning och skola?

Kommentarer
Postat av: Pia Malmberg-Kronvall

Jo, jag är väl den där "någon bibliotekarie" som var på plats och fick höra hur AnnBritt gav _både_ forskningsresultat och konkreta tips. Föreläsningen gav mig nya idéer och bekräftade tankar kring hur viktigt det är att tidigt, under skolåren, ofta och ämnesövergripande jobba med informationskompetens. Plus att de olika färdigheterna måste finnas med från förskola till gymnasium, återkommande och integrerat, inget är åldersrelaterat.

Men varför var vi så få där? För mig är det både bekymmersamt och på sätt och vis rent av skrämmande.

Min erfarenhet från gymnasiebibliotek gör att jag kan tänka mig att svara ?ja? på att både elever och lärare brister i informationskompetens. Inte alla, men alldeles för många. Bristerna finns både hos gamla veteraner och nyutbildade. Var i lärarutbildningen får man lära sig att jobba med informationskompetens (gärna i strukturerat samarbete med biblioteket) i rollen av handledare/lärare i klassrummet? Till skillnad från rollen C- eller D-uppsats-student, som kräver en annan form av informationskompetens. Vem erbjuder fortbildning i informationskompetens till veteranerna? Var inspireras verkningsfullt till att sluta med arbetsuppgifter som ska ha ett exakt svar? Vem inspirerar till att sökuppgifterna innehåller värdering och diskussion, tolkningsmöjligheter ? så man per automatik kommer in på kritisk granskning och informationskompetens? Vad kan underlätta för ett strukturerat samarbete mellan två på var sitt sätt oerhört viktiga professioner när det informationskompetens ? lärare och bibliotekarier? Vem initierar?

Det är uppfriskande med föreläsningar som ger både många svar och många frågor, inte sant :-)

2008-04-22 @ 16:49:28
Postat av: Lennart Axelsson

Hej,
Tack för din kommentar. Det var roligt att du hörde av dig. Du har viktiga synpunkter, men oroande att du kan bekräfta min bild. Och det är helt riktigt att det finns lärare som på ett väldigt medvetet sätt arbetar med dessa frågor. Men tyvärr finns det nog en större grupp som inte inser vilken stor förändring som nu sker och hur det måste påverka innehållet i undervisningen. Och jag tycker du direkt ger en fingervisning om vad det hela handlar om:
"Var inspireras verkningsfullt till att sluta med arbetsuppgifter som ska ha ett exakt svar? Vem inspirerar till att sökuppgifterna innehåller värdering och diskussion, tolkningsmöjligheter så man per automatik kommer in på kritisk granskning och informationskompetens?"
En faktiskt ganska enkel uppmaning, men som naturligtvis får konsekvenser för den enskilde läraren. Därmed är det också en ledningsfråga och det gäller både i lärarautbildning och skola. Här finns gemensamma utmaningar. Låt oss ta ett gemensamt initiativ!

Postat av: Pia Malmberg-Kronvall

Var? När? Hur? Jag är på!
Ett annorlunda arbetssätt får konsekvenser för hela skolan - även för den bibliotekarie som förhoppningsvis finns på skolan. En handledarinsats åt källgranskningshållet är egentligen bara möjlig om professionerna samverkar på något sätt kring elevernas uppgifter och arbete.
Min erfarenhet från främst gymnasienivå är att eleverna blir uppriktigt sura, och känner sig lurade på sätt och vis, när de inser att de i grundskolan inte fått lära sig den it- och webbkunskap de förväntas ha och framförallt behöver ha på gymnasiet. De vill verkligen ha verktygen! Och jag är övertygad om att det vill deras lärare också.

2008-04-28 @ 08:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback