Spännande utvecklingsarbete

Jag träffade igår Mathias Ahrn, en av de nya temagruppsledarna i temagruppen Film och medier i lärarutbildning och lokal skolutvecklling. Han är SO-lärare på en grundskola för senare år i Växjö. Han är också en erfaren VFU-lärare som under flera år tagit emot studenter i från lärarutbildningen. Han och en kollega, Jan-Eije Hammaräng, som också är med i temagruppen har under flera år utvecklat en intressant modell för att möta studenter. I stället för att ta emot studenter en och en, tar de emot flera studenter åt gången, bildar seminariegrupper och på ett mycket medvetet sätt integrerar studenterna i skolans arbete. Man ger också studenterna eget ansvar för att utveckla olika teman. I seminarier diskuteras sedan klassrumssituationen och genomförda arbeten. En modell väl värd att spridas.

Under det kommande året vikarierar Mathias som IT-pedagog på AV-Media. Tillsammans med de andra IT-pedagogerna på AV-Media arbetar han främst med lärare för att sprida kunskap om och utveckla arbetet med It i skolan. Just nu är det t.ex mycket arbete med att introducera interaktiva skrivtavlor på skolorna. Men ett annat ansvarsområde är att utveckla läromedel för skolorna kring frågor om nätmobbning. Det kan inte göras, berättar Mathias, utan att också försöka sätta sig in i barns och ungdomarns digitala vardag. Han har därför startat en referensgrupp med ungdomar från årskurserna 8 och 9 som han regelbundet träffar. Med detta hoppas Mathias att kunna lära sig mer om hur ungdomarns digital vardag kan se ut och som han förhoppningsvis kan sprida till kollegor. Och studenter också. Häromdagen hade han föreläsning för lärarstudenter i allmänt utbildningsområde.

Mathias temagrupp består av lärare dels från grundskolans senare år, dels från en gymnasieskola och lärarutbildare från lärarutbildningen. Det finns stora förhoppningar på temagruppens arbete och fruktbara diskussioner har redan påbörjats. En mycket positiv effekt är ett närmande mellan de båda skolformerna. Under många år har grundskollärare och gymnasielärare träffats på studiedagar, men det har inte lett till något djupare samarbete. I temagruppens form med inriktningen på film och medier finns förutsättningar att utveckla samarbetet där också studenter och elever deltar. Det ska bli mycket spännande att följa Mathias och hans kollegors utvecklingsarbete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback