Samhällsvetarstudenters synpunkter på projektet Innovativt lärande om lärande

Rose-Marie Olsson på BTH redovisar spännande diskussioner med studenter om ett kommande samarbetsprojekt:

Det finns många tankar, idéer och planer på olika projekt där de tre lärosätena i sydost kan ingå. Ett exempel som ligger helt i linje med Ung Kommunikations grundtankar är ett samverkansprojekt där vi tänker oss deltagare från Samhällsvetarprogrammet för lärande, utveckling och kommunikation vid Blekinge Tekniska Högskola, Lärarprogrammet vid Växjö universitet samt deltagare från Media/Design vid Högskolan i Kalmar. Fokus för detta projekt är studenternas innovativa lärande i det digitala samhället och för kommande professioner.

Eftersom vi vill att studenterna ska ha ett stort inflytande över både detta projekt och allmänt över sin utbildning samlade jag studenterna vid BTH förra veckan och introducerade detta projekt. De diskuterade gruppvis om, varför och i så fall hur de skulle medverka i projektet. Det blev många olika intressanta idéer och tankar som kom upp. Samtliga studenter var eniga om att de helt klart ville delta i projektet. De ansåg att det öppnade upp många möjligheter för dem. Bl.a. tyckte de att kommunikationen mellan studenterna/lärarna vid de tre lärosätena automatiskt skulle bidra till att de ökade sin digitala och tekniska kompetens. Härigenom skulle inte enbart studenterna utan även lärarna få möjlighet att öka sin kompetens, tyckte de. Studenterna var helt överens om att den plattform som skulle väljas för kommunikationen inte skulle vara högskolans It´sLearning eller någon annan "skolplattform", utan de föreslog att en mer "neutral" samlingsplats typ Face Book (eller liknande) skulle användas. Det valet skulle, ansåg de, både innebära en mer "jämlik" ställning mellan lärare och studenter och också öka sannolikheten att studenter även på sin fritid skulle "logga in" och kommunicera inom projektet. Dessutom menade de att det fanns större möjligheter att utveckla en sådan samlingsplats för en fortsatt gemenskap även efter utbildningens slut. Ytterligare positiva synpunkter de tog upp var att de upplevde att de fanns större möjligheter att få delta i fler olika öppna föreläsningar på de tre lärosätena, samt att ta del av ett större utbud av biblioteksservice. Studenterna kunde tänka sig att ha gemensamma uppgifter/projekt och menar att deras olika intressen och kunskapsinriktningar skulle kunna komplettera varandra. Detta skulle då öka kvaliteten och de skulle också få tillgång till flera olika perspektiv på ett problem. De öppna dialogerna mellan deltagarna i projektet, ansåg de, skulle kunna öka tilliten till och respekten för andra personers erfarenheter.

Ett starkt önskemål från samtliga studenter var att samverkansprojektet inte skulle inkräkta på deras ordinarie utbildning, dvs. de vill inte att det läggs något "ovanpå" alla andra uppgifter. De vill att detta samverkansprojekt ska integreras i den utbildning de genomför.

Rose-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback