På EDEN-konferens

I torsdags gjorde vi tre KK-projekt, Ung Kommunikation, CompLIT och LIKA en gemensam presentation på EDEN-konferensen i Stockholm. Det var andra gången vi uppträde tillsammans. (Den första gjorde vi på Netlearning-konferensen i Ronneby i maj 2006.) Vi hade två pass på 90 minuter. Tyvärr var de inte sammanhängade vilket gjorde att vi inte fick riktigt den kontinuitet som hade behövts för att till fullo kunna presentera projekten. Nu delade vi upp det så att KK-stiftelsens satsning generellt, Ung Kommunikation och CompLIT presenterades i första passet. LIKA presenterades i det andra passet. Där fanns också tre studenter som gav sin syn på IT-användning i lärarutbildningen. Det andra passet avslutades också med en gemensam diskussion.

Alla tre projekten presenterades generellt, men vi från Ung Kommunikation gjorde en lite kortare allmän genomgång och försökte konkretisera genom att presentera några av temagrupperna. Ida Qvarnström från Reaktor Sydost berättade om temagruppen ByBoos arbete med sociala relationer, mobbning på nätet och community-uppbyggnad. Marcelo Milrad från Växjö universitet presenterade Amulets olika försök att skapa nya lärprocesser i inom- och utomhusaktiviteter, tillsammans med lärare, elever, studenter och lärarutbildare, där mobiltelefoner och digitala kartor var viktiga resurser.

I den efterföljande diskussionen togs två väsentliga frågor upp:
  • På vilket sätt samarbetar vi mellan projekten?
  • Hur når vi ut till lärarutbildarna?

Båda frågorna är naturligtvis berättigade. Varför samarbetar vi inte mer i projekten? Vi har nu arbetat i snart två år och borde kanske på ett helt annat sätt ha utnyttjas varandras kompetenser och ansatser i det fortsatta arbetet. Det finns förklaringar till detta. Det tar tid på hemmaplan att bygga en hållbar organisation och dra igång aktiviteter i enlighet med projektidéerna. Samtidigt är våra projekt olika i idé och uppbyggnad och det tar lite tid att se på vilket sätt vi kan samverka. I fortsättningen kan KK-stiftelsens fortsatta satsning spela en betydelsefull roll.

Den andra frågan föranleddes bl.a. av att det inte var någon lärarutbildare på seminariet förutom några från projekten, trots att konferensen hölls på Lärarhögskolan i Stockholm. Här kan vi väl alla redovisa vissa svårigheter, men även små steg framåt. Som alltid är det tid och prioritering det handlar om, men bromsande fatorer finns även i struktur, kultur och attityd. För att få till stånd förändringar krävs ett långsiktigt arbete på många olika plan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback