Förra veckan slutade med mycket kring läs och skriv

I torsdags var Carina Fast i Växjö på inbjudan av temagruppen Att skriva sig till läsning med dator. Gruppen hade en hel studiedag där förmiddagen ägnades åt egen diskussion, bl.a. hur fortsättningen i temagruppen ska se ut. Under senare delen av eftermiddagen höll Carina Fast en öppen föreläsning, där hon beskrev arbetet med sin avhandling Sju barn lär sig läsa och skriva.Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Carina har också ett förflutet som berättare och det märktes i den fängslande föreläsningen. Hon har följt sju barn från olika sociala och kulturella miljöer i tre år, i förskola, förskoleklass och första året i grundskolan. Jag har i tidigare blogginlägg skrivit om hennes forskning. Just nu formerar hon en tvärvetenskaplig grupp vid Uppsala universitet där bild, musik och IT ingår. Det finns alltså all anledning att följa Carinas fortsatta arbete.

I fredags träffade jag personal vid stadsbiblioteket i Växjö och den grupp bibliotekarier som ansvarar för skolbiblioteken i Växjö kommun. Skolbiblioteksforum är en mycket ambitiös satsning från Växjö kommun. Efter min presentation av projektet och de bakgrundsfaktorer som styrt vår inriktning kunde vi konstatera att det finns många gemensamma beröringspunkter som borde kunna leda fram till ett fördjupat samarbete.

image66I förra veckan kom också det nya numret av DiU, tidskriften datorn i utbildningen, ut med ny layout. Till detta nya nummer fick jag möjligheten att skriva en krönika och jag valde just att skriva om vad läsa och skriva betyder i en värld av digitala texter.


I förra veckan återupptogs också den utbildning av 70 lärare i regionen kring Språka-Läsa-Skriva som inleddes på Växjö universitet i våras med stöd av Myndigheten för skolutveckling. Inriktningen är spännande med en inriktning som påminner om den norska satsningen. Språka-Läsa-Skriva vävs samman med den digitala textvärlden. Här finns också  AV-Media som samarbetspartner. Litteraturlistan till kursen är också intressant. Där finns bl.a. Carina Fasts avhandling. Den kursbok som används är framtagen på uppdrag av Myndigheten för skolutveckling, Att läsa och skriva - forskning och erfarenhet. Jag har inte läst hela boken, men väl de två första kapitlen, skrivna av Caroline Liberg. Kan å det varmaste rekommenderas.

Avslutningsvis, när jag ändå är inne på Myndigheten för skolutveckling. De satsar ambitiöst på att sprida kunskap om hela den komplexa frågan om läsande och skrivande. Läs deras webb om detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback