Ledningsgruppsmöte i Kalmar och föreläsning med Mats Trondman i Växjö

Vid gårdagens utvidgade ledningsgruppsmöte i Kalmar hade vi besök av Yngve Wallin från KK-stiftelsen. Till mötet hade vi också inbjudit de temagrupper som finns i Kalmar. Dessa utvidgade ledningsgruppsmöten är mycket bra och tillför arbetet nytt bränsle. Det blev en livlig diskussionom vad som innefattas i digital kompetens, vilka de stora utmaningarna är och vilken kompetens som lärarutbildare bör ha för att kunna examinera studenternas IT-arbeten. Kan man göra en rättvis bedömning även om man själv inte har IT-kompetens?

Ytterligare en fråga som diskuterades var hur och på vilket sätt temagruppernas arbete verkligen kommer in i kurserna på lärarutbildningen. En sak är när temagrupperna är väl förankrade bland de lärare som undervisar på kurserna, exempelvis E-tik och moral på den unga digitala arenan, men vi har också temamgrupper där aktiviteten främst bärs upp av exerna aktörer. Ett exempel är Bergaviksskolan som själva upplever en svagare förankring i lärarutbildningen, även om det finns lärarutbildare i temagruppen.

Vid mötet diskuterade vi också den studentenkät som Daniel Larsson håller på med. Det finns flera intressanta data, t ex att studenterna är yngre och upplever sig själva som väldigt kunniga på datoranvänding, framförallt när det gäller ordbehandling, e-posthantering, internetsökning och kommunikation via MSN. Kommer vi till bildbehandling eller arbete med film finns inte samma självupplevda kompetens. Som oftast i denna typ av frågor är det männen som tycker att de kan. Kvinnorna är mer blygsamma. I lärarutbildningen har vi 75% kvinnor så det kanske finns mer kompetens än vad siffrorna visar. Men helt klart är att det finns stora förväntningar på att digital kompetens ska finnas som en central del i utbildningen.

Gårdagen avslutades med en storföreläsning i Växjö av Mats Trondman, professor i kultursociologi och ungdomsforskare vid Växjö universitet, ett samarrangemang mellan RUC och Ung Kommunikation. Det var en mycket underhållande föreläsning. Mats är en estradör av stora mått. Föreläsningen spände över ett stort fält. Som sammanfattande tema fanns relationen mellan barn och vuxna. Det intressanta var Mats uppfattning och beskrivning av begreppet auktoriet och på vilket sätt vi vuxna skaffar oss ett relationskapital för att få legitimitet hos ungdomarna. Detta är naturligtvis intressant när vi diskuterar Ung Kommunikation. Det handlar inte om att kopiera och hela tiden bara bejaka de ungdomskulturer som finns. De har ett egenvärde och inte något som vuxna skapar dåliga kopior av. Men samtidigt, om vi ska kunna möta och förstå, måste vi också arbeta med den kultur som är barns och ungdomarnas, vare sig det är på nätet, i böckerna eller i andra medier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback