KK-stiftelsen steg 2

I onsdags i förra veckan samlades representanter från landets lärarutbildningar för att diskutera KK-stiftelsens fortsatta satsning på IT i lärarutbildningen. Tidigare har också annonserats att KK-stiftelsens webbplats för utbildning Kollegiets läggs ned den 9 januari.

Händelserna kanske inte har något direkt samband men helt klart är att KK-stiftelsen vill spetsa till sin verksamhet och inrikta sig mer mot innovation och kunskapsutveckling. Det samlande organet för en bred diskussion om IT och lärande som Kollegiet har varit , ska inte längre vara KK-stiftelsens uppgift enligt Madeleine Cæsar:

"I dag behöver inte Sveriges lärare informeras om IT:s betydelse och möjligheter på samma sätt. Internet är redan infrastruktur för allt fler av samhällets aktiviteter. Kollegiet läggs ner men vi fortsätter att kommunicera med lärare, lärarutbildare och andra intresserade av IT och lärande för att få med engagerade personer i våra nya satsningar."

Man kan fundera över behovet av denna diskussion, men självklart har KK-stiftelsen både rätt och möjlighet att välja väg. Och det har faktiskt nu också landets samlade lärarutbildningar. I stället för en ny utlysning till ett fåtal större projekt erbjuder nu KK-stiftelsen lärarutbildningarna att initialt finansiera ett nätverk som driver frågan om digital kompetens vidare. Tanken är att nätverket på sikt ska bli självbärande.

Onsdagens diskussion visade att det finns intresse för ett nätverk från en majoritet av lärarutbildningarna, men en osäkerhet finns om hur detta ska organiseras. Det finns också en osäkerhet om vilka uppgifter som är centrala för ett nätverk att driva. Omvärldbevakning, (nationellt och internationellt) och forskningsanknytning var två centrala områden. Under diskussionen framkom skillnader i synsätt som bl.a. kan bero på den situation som varje enskild lärarutbildning befinner sig i. Lärarutbildningarna vid de stora lärosätena gör säkert andra bedömningar av nyttan än de små och medelstora. Värdet av att vara med i nätverket kan också skifta och vägs säkert mot den kostnad som deltagande i nätverket innebär. Det är inte heller självklart att alla måste vara med. Några lärosäten är kanske mer intresserade av att ta initiativ i denna fråga och leda utvecklingen på området, medan andra lärosäten i högre utsträckning prioriterar andra frågor.

Några konkreta beslut fattades. En referensgrupp beslöts att tillsättas som undesöker hur det juridiska förhållandet mellan KK-stiftelsen och lärarutbildningarna kan regleras. Lärarutbildningskonventet kommer än så länge att ha det övergripande ansvaret för att frågan drivs vidare. I vår kommer Växjö universitet att stå värd för en konferens som kan tydliggöra ansvar och förhoppningsvis fatta beslut i frågan. Vi återkommer till detaljer och tider.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback