Second Life, Ung kommunikation och svenskt resurscentra

Apropå Second Life. Stefan Johansson projektledare inom Nätverket SIP berättar:


Inom ramarna för Ung Kommunikation och i samarbete mellan Studieförbundet Vuxenskolan och Nätverket SIP har vi under fyra månaders tid byggt upp ett svenskt resurscentra inne i Second Life. Det här är den enda och största satsningen av sitt slag från svenskt håll i dagsläget. Dock pågår det en explosion av utveckling inne i Second Life just nu. Många nya svenska intressenter ansluter dagligen och olika organisationer planerar för fullt sin etablering.

Idén med att skapa ett svenskt resurscentra är att lära av den digitala 3D-världen samt att ha en plattform för att kunna prova och experimentera. Självklart är utbildningsområdet högintressant där vi just nu provar olika typer av former för utbildning och folkbildning. Områden som konst, design, musik, teater och film är också intressanta att utforska eftersom kultur är mycket stort inom Second Life.

Det svenska resurscentrat finns idag uppbyggt och öppnat inne i Second Life. Man hittar dit genom att söka på ord som "Sverige", "Svenskt" eller "Sweden". På plats finns manualer för hur man gör olika saker, personer att prata med och ställa frågor till. En rad organisationer presenterar sig och man kan prova på olika aktiviter. Information får man genom gruppen (föreningen) som är skapad där medlemskapet är helt gratis.

Närmast på programmet står:
- Utbildning i nätverksteknik
- Invigning av röda korset
- Inbjuda till diskussiongrupp med inriktning på jämställdhet
- Inbjudan till diskussiongrupp med inriktning på existentiella frågor
- Musikuppträde
- Radiosändningar

Ung kommunikation kommer att erbjuda lärarsudenter att vara med i en temagrupp där olika sorters tester och projekt kommer att genomföras.

Tomas Forsman som är en av de ansvariga för Second Lifesatsningen för Ung Kommunikation beskriver resurscentrat så här:
"Svenskt Resurscenter är en plattform för olika organisationer som vill prova att använda den virtuella världen Second Life som plattform för att nå ut med ett budskap eller för att på annat sätt bedriva verksamhet. Det är uppbyggt på ett sätt som är positivt för användarna av Second Life för att skapa en goodwill känsla. Detta är gjort genom att skapa ett användarvänligt område där det händer intressanta och roliga saker som är till nytta för användarna; exempelvis stöd till de som vill genomföra ett eget projekt eller lära sig något nytt."

Kommentarer
Postat av: Mia Karlsson

Jag har varit inne i SL ca 15 timmar nu. I svenskt resurscenter hittade jg en maskör som hjälpte mig få till min avatar genom att ge mig lite olika skins och outfits. Det blev inte riktigt som jag tänkt. Jag hade loggat in med grundavataren City Chic, men vill hellre byta till Girl Next door, men det har jag inte lyckats med sedan jag lämnade hjälpvärlden.
Det som är intressant är när man träffar andra i SL och kan ha utbyte av varandra. När jag var inne i Svenskt resurscenter fanns det välidgt få andra där. Det där med öde gator, som det stod om o Expressens artikel för en tid sedan, stämmer ganska bra. Man får leta mycket för att hitta bra världar där det finns någon att ha utbyte med. Ofta flyger jag omkring ensam.
Jag kommer att fortsätta leta efter intressanta världar och människor att ha utbyte med. Träffade en igår som hade samarbete med Marcelo Milrad och det var ju kul. Men jag skulle vilja att det fanns fler nätverksträffar i SL som man fick reda på i förväg så att man kan logga in just då. Det skulle ge mycket mer än att bara flyga runt och leta.
Kommer att jobba vidare på att lära mig SL. Det krävs mycket tid! Hoppas att jag till slut får kläm på det hela och hittar något vettigt att göra där. Hittills har det mest varit "en kul grej".

2007-05-07 @ 08:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback