Kompetensbrist

Computer Sweden fortsätter idag sin serie om den tilltagande kompetensbristen för svenska IT-företag (artikeln finns ännu inte i nätupplagan). Problemet är komplext. Det handlar inte bara om universitetens och högskolornas möjligheter att locka fler intresserade studenter. Även IT-företagen har ett stort ansvar, menar Anders Hellström, konsult och IT-företagare. Vid rekrytering vill företagen oftast ha nyutexaminerade med några års yrkesvana. Denna grupp minskar alltmer. Det beror bl.a. på att det blivit svårare för studenter att få jobb direkt efter utbildning. Detta beror i sin tur på att de jobb som studenter utan arbetslivserfarenhet kan få minskar. Många företag lägger i allt större utsträckning ut uppgifter till låglöneländer. Dessa uppgifter är av den karaktär som nyexaminerade tidigare kunnat få för att skaffa sig yrkeserfarenhet. På sikt kommer detta att leda till att mer avancerade uppgifter också läggs ut, vilket gör det ännu svårare för nyexaminerade att ta sig in på arbetsmarknaden. Moment 22 råder. Vem tar ansvar?

Samtidigt befinner vi oss i en globaliserad värld. Varför ska inte uppåtgående ekonomier i tredje världen få chans att konkurrera på alla de sätt som är möjliga? Nätet är inte begränsat till landets gränser. Varför kan inte en supporttekniker eller nätverksoperatör lika gärna sitta i Bombay som i Karlskrona? Går det att hitta ömsesidiga fördelar inom ramen för en globalisrad ekonomi? Vilka styrkor har vi? Vi utbildar i dag ganska många studenter från just dessa länder. Är det trots allt kompetens som är vår styrka och då inte bara inom IT-sektorn? I så fall finns det ännu större anledning att vi diskuterar utbildningens roll och kvalitetet från grundskola till högskola.

Kommentarer
Postat av: Simon

Läs om nästa generation av outsourcing...
http://www.smartmoney.com/esquire/index.cfm?Story=20050909-outsource


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback