IT, naturvetenskap och teknik

Anders Flodström, den tillträdande universietetskanslern intervjuas i Computer Sweden. Universitetskanslern är chef för Högskoleverket och därmed den tjänsteman som ytterst är ansvarig för all högre utbildning i landet. Han oroas av det låga intresset för IT-utbildningar. Detta gäller i hög grad också andra naturvetenskapliga och tekniska utbildningar. Även antalet behöriga sjunker. För tio år sedan klarade var fjärde student behörighetskraven, idag endast var tionde. Från politiskt håll har man föreslagit att uppvärdera de naturvetenskapliga utbildningarna från gymnasiet. Det går alltså att höja betygsmedelvärdet om man väljer vissa mer krävande utbildningar. Denna åtgärd kan vara bra i sig men hjälper knappast upp intresset för utbildning inom dessa sektorer. Det måste till andra åtgärder som handlar om en förändrad syn på arbete med naturvetenskaplig och teknisk inriktning. Det är attityder som måste skapas tidigt i utbildningssystemet.

Barn i förskoleålder och under de tidiga åren i grundskolan har i regel en positiv nyfikenhet inför naturvetenskapliga och tekniska fenomen. Men något händer under de senare åren i grundskolan. I artikel Att skapa goda miljöer för varaktigt lärande i naturvetenskap från antologin Utbildningsvetenskap - ett kunskapsområde under formering beskriver Gustav Helldén några av problemen. Bl.a. lyckas inte lärarna upprätthålla en dialog och en reflektion kring dessa ämnen utan många elever uppfattar ämnena som tråkiga. Hur komma åt en lärprocess som tar hänsyn till den nödvändiga begreppsförståelsen samtidigt som elevers och studenters behov av dialog, diskussion och reflektion tillgodoses?

Computer Sweden har under en längre tid tagit upp det låga intresset för IT-utbildningar och har i ett antal artiklar speglat detta och har bl.a. fem förslag för att förbättra denna situaition:
  • 100 000 kr i examenspremie
  • Utbilda på max tio orter
  • Avsätt en promille av arbetstiden för att stötta utbildning
  • Ersätt slöjd med IT i skolan
  • Föregå med gott exempel
I mitt tycke ett ganska magert förslag. Jag har svårt att tro att premier hjälper upp situationen och att ersätta IT med slöjd vore helt fel. Vi behöver mer av estetiska lärprocesser i skolan och kombinationen av hand och huvud är viktig.

Att förstärka utbildningens kvalitet genom att koncentrera utbildningarna, kan vara en väg. I DN i dag tar avgående universietskanslern Sigbrit Franke upp den låga kvaliteten i högskoleutbildningarna överlag och förordar bl.a. ett samarbete och en ökad profilering.

CS förslag att avsätta en promille av den totala arbetstiden till att stötta utbildning riktar sig till företag som är beroende av IT-kompetens. Förslaget är inte alldeles enkelt att realisera. Möjligtvis i samarbetsprojekt av den typ KK-stiftelsen har, där det finns ett delat ansvar i utveckligsprojekt.

Att föregå med gott exempel kan betyda många olika saker och här borde finnas utrymme för innovativa idéer som också borde kunna förstärka intresset för naturvetenskap och teknik. Ett exempel är det utvecklingsarbete som Marcelo Milrad och hans temagrupp Amulets håller på med. Att också på andra sätt utnyttja ungdomarnas intresse för digitala medier, t.ex. genom att i högre utsträckning arbeta med rörliga bilder genom att använda video och animation borde vara en framkomlig väg. Eller varför inte använda podtekniken och göra det möjligt för eleverna att förbereda sig på viktiga begrepp via sina mp3-spelare, för att sedan använda lektionstid till mer dialogisk och reflekterande undervisning som Gustav Helldén efterlyser i sin forskning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback