Kairos Future och Skola 2021

På initiativ från Kairos Future och Myndigheten för skolutveckling och med stöd av bl.a. IST och KK-stiftelsen har Kairos Future genomfört en studie om skolan. Syftet var att undersöka hur skolans intressenter ser på skolans uppgift, utmaningar och framtid. Läs mer om denna rapport på Kollegiets hemsida.

Har varit på KK-stiftelsen för ett uppföljningsseminarium och diskuterat de frågor som rapporten tar upp. IST och Kairos Future var ansvariga för seminariet. Syftet var att utifrån deltagarnas olika perspektiv försöka konkretisera möjliga handlingsvägar för att utveckla IT i skolan. Samtliga intervjugrupper i studien lyfte fram internet och informationsteknisk utveckling som starka drivkrafter för förändring.

Helt klart är att skolans organisation är komplex med många olika och delvis motstridiga budskap. Det finns både pedagogiska och administrativa utmaningar i ett framtidsperspektiv. Några personliga reflektioner på dagens diskussion:

Det är intressant att möta personer från olika verksamheter och i en öppen diskussion spana efter trender och tendenser när det gäller skolans utveckling. Vilken skola vi vill se i framtiden beror i hög utsträckning på vilka erfarenheter vi bär med oss och i vilken verksamhet vi verkar i. En självklarhet kanske. Kairos Futures rapport visade också detta. Kommer man från ett pedagogiskt arbete ser man med andra ögon på skolverksamheten än om man kommer från statliga myndigheter, annan offentlig verksamhet eller privat företagande. Vem har egentligen problemformuleringsprivilegiet? Samtidigt är det väldigt fruktbart med dessa möten där olika krav och åsikter bryts. I brytningen mellan olika kulturer brukar något nytt uppstå.

I slutändan måste det till politiska beslut och man kan hoppas att politikerna också lyssnar och lär från olika perspektiv, även om det för tillfället verkar vara rätt fastlåsta och förutbestämda positioner i den skolpolitiska debatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback