Guldbagge-vinnare i Växjö

Vid 2006 års Guldbagge-gala utsågs filmen Vikarien till bästa dokumentärfilm. En av huvudrollerna i filmen spelas av Max Wejstorp, lärare i naturvetenskap och engelska. I går besökte han Växjö. Studenter som går andra terminen i det allmäna utbildningsområdet såg filmen och fick därefter ställa frågor till Max, först i storgrupp, sedan vid de efterföljande gruppdiskussionerna. Aktiviteten var ett samarrangemang mellan kursansvariga och Ung Kommunikation.

VikarienStudenterna var mycket intresserade och ställde många frågor, dels med utgångspunkt från filmen, dels mera generellt om lärarens uppdrag. En fråga som ständigt återkom var vad det egentligen innebär att vara lärare och hur man lyckas? Max höll en ödmjuk och nyanserad profil. Det finns inga enkla svar, menande han. Skolan är satt under hårda sparkrav, lärare har sällan tid för utveckling och reflektion. Samhällsutvecklingen har dessutom gjort att skolans roll idag är helt annorlunda än för bara 15-20 år sedan. Det innebär att några enkla lösningar inte finns, varje skola med sina elever är unik och kräver därför olika typer av lösningar. Mycket beror på vilken typ av hemförhållanden som eleverna har. Finns aktiva föräldrar med intresse för sina barns utbildning så arbetar man som lärare under helt andra förhållanden än om man har elever vars föäldrar inte vill eller har förmåga att intressera sig för sina barns skola. Skolledningens roll är därmed helt central. Han lyfte fram Rinkebyskolan som ett utmärkt exempel. För de skolor som hamnar i kris, varför finns inte en "nationell insatsstyrka" som kan stödja och hjälpa skolan. Till syvende och sist är det eleverna som drabbas och de drabbs hårt.

Rent konkret tyckte Max att det i alla fall finns två huvudregler som han arbetat med, som inte är alldeles enkla men ändå mycket viktiga. Du som lärare måste vara noggrant förberedd till dina lektioner och du måste bygga goda relationer med dina elever. I relationsbygget måste du också våga vara tydlig. Du är lärare och måste ta ett vuxenansvar. Samtidgt måste du också våga visa att du verkligen bryr dig, att varje elev blir sedd och lyssnad till. Du måste vara lyhörd för deras erfarenheter. Ett hinder och ett stort problem är det naturligtvis med stora och många olika elevgrupper och att stödpersonal som kuratorer, sjuksköterksor och psykologer försvinner från skolan. Återigen kommer man tillbaka till frågan om lärarprofessionen och vad den egentligen består av. Vilka centrala kompetenser bör en lärare ha för att ha möjlighet att göra ett bra arbete? Det är säkert en fråga som kommer att vara högaktuell och diskuteras under det kommande året när nu lärarutbildningen ska utvärderas och omvärderas.

Efter filmen har Max gått vidare i sin lärargärning . Eftersom han fick sluta i Hallonbergen fick han i stället jobb på en friskola i södra Stockholm, men är för tillfället delvis tjänstledig för att arbeta i ett projekt där en viktig fråga är hur nya medier kan användas i undervisningen, för att effektivisera lärarens arbete och för att möta dagens elever som kommer med helt andra kunskaper och erfarenheter. Den 6 mars publicerade Expressen en debattartikel av Max med den något provokativa titeln: "
Lärare måste vara bättre än Google". Intressant läsning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback