Mediebarometer från NORDICOM

Mediebarometern är en årligen återkommande undersökning av svenskars medievanor. Nu har Mediebarometern för 2006 kommit och redovisar en hel del intressanta resultat.

Tillgången på bredband förändrar medieanvändningen skriver NORDICOM i sitt pressmeddelande. (NORDICOM är ett nordiskt kunskapscenter för medie- och kommunikationsforskning inom Nordiska Ministerrådet och finns vid Göteborgs universitet.)

Sedan 2003 har andelen internetanvändare fördubblats en vanlig dag. Fortfarande är det stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Bland 15-24-åringar har närmare 85 % varit ute på nätet en genomsnittlig dag och den tid man lägger på nätet i hemmet är ungefär 2 timmar. För ålderspensionärer är motsvarande siffra 26 % och tiden 48 minuter. Ändå är det internationellt sett en väldigt hög siffra när det gäller internetanvändning bland äldre.

Den kanske mest anmärkningsvärda siffran i undersökningen är den medieform som är mest populär bland ungdomar i åldern 15-24 år, internet. Martin Jönsson komenterar detta på sin blogg i SvD. Framförallt TV men också radio har varit dominerande medieformer i alla åldersgrupper under flera år. Intresset minskar nu för både TV och radio och de är de unga som i första hand väljer bort dessa medieformer.

Ulla Carlsson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, också ansvarig för Mediebarometern, intervjuades i programmet Publicerat i P1 den 7:e april i år. Där säger hon att man historiskt alltid kunnat se att ungdomar haft andra medievanor jämfört med äldre, men när man blir äldre anpassar man sig till äldres medievanor. Nu, säger Ulla Carlsson, finns det tecken som tyder på att så inte är fallet. Ungdomar skaffar sig helt andra medievanor där nätet är viktigast och det kommer man kanske att hålla fast vid även som äldre.

Årets Mediebarometer verkar vara ett ganska tydligt bevis för detta. Det är snarare de äldre som följer ungdomarna. Hela medielandskapet håller i snabb takt på att förändras. Återigen måste frågan ställas vad detta betyder för utbildning och lärande?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback