Conference on Thinking, fortsättning

Det var en spännande, variationsrik konferens med ett rikt utbud av intressanta föreläsningar och seminarier. Allt ifrån Peter Gärdenfors föreläsning om Hur Homo blev Sapiens till Anna De A`Echevarria, från Newcastle som beskrev hur hon använder berättelser med barn för att stimulera fantasin och lusten att lära, samtidigt som de får möjlighet att reflektera över sitt tänkande. Eller Howard Gardners spännade föreläsning om vad som kännetecknar Good Work till beskrivningen av samarbetet mellan Lemshaga Akademi och skolor i Skottland, USA och Australien under ledning av den mångkunnige David Perkins från Harvard University på temat Visible Thinking. Länkar finns på Thingking.org.

Innehållet var gränsöverskirdande, från djup forskning till konkret praktik. Temat för konferensen var Curious Minds Think and Learn by Exploring the Unknown. Mycket handlade om att utveckla lärandet i formella miljöer som skolor och universitetet. Men även tänkande och lärande med koppling till kreativitet, innovation, medicin, antropologi behandlades. Det som jag kunde sakna var kopplingen till de stora förändringar som nu äger rum med digitaliseringen och nätetes utbredning. Vi vet att stora förändringar händer, men vi vet lite om konsekvenser för tänkande och lärande. Förhoppningsvis kommer detta upp på nästa Thinking-konferens i Kuala Lumpur, Malaysia 2009.

Mest spännande är ändå mötena med människor från olika miljöer och de nätverk som skapas mellan föreläsningar och seminarier, vid fikastunder, middagar och gemensamma kulturaktiviteter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback