Nya lärdomar i självvärdering med KK-stiftelsen

I dag har projektledning och ledningsgrupp tillsammans med representanter för KK-stiftelsen träffat nämndledamöter från de tre nämnderna som representerar lärarutbildning inom Akademi Sydost: lärarutbildningsnämnden i Växjö (LUN), nämnden för lärarutbildning i Kalmar (NLU) och grundutbildningsnämnden, BTH.

I inbjudan till mötet beskrevs utgångspunkterna:

Vi vill gärna fördjupa diskussionen om projektets grundläggande idé och nå en samsyn kring tolkningen. Det är viktigt för projektets fortsatta inriktning.

Ung Kommunikation är ett stort projekt. Det omfattar tre lärosäten, 23 kommuner och totalt ca 3000 studenter. Under detta möte vill vi därför också fokusera på de olika roller och ledningsfunktioner som finns nära projektet på resp lärosäte som rör delaktighet, ansvar och ägarskap. Faktorer som har stor betydelse för hur vi lyckas. Vilken roll kan nämnderna spela som har det utbildningspolitiska ansvaret för lärarutbildningen som helhet? Hur ser ledningsgruppens roll ut, som har det administrativa helhetsansvaret och som leder projektet på delegation från nämnden? Avslutningsvis hur ser projektledningsgruppens roll ut som har det operativa ansvaret för projektet som sådant?


Till mötet bifogades projektplanen. Dessutom några punkter som Kari Österling sammanfattade från vårt förra möte och som behandlar den grundläggande idén med projektet. Punkterna finns nedan.

Vi vill gärna att fler involveras i samtalet.  Projektplanen med de frågor och utgångspunkter vi formulerat från början finns på vår hemsida.

  • Att undersöka ungdomars sätt att använda IKT. Lära sig detta i temagrupper, tillämpa och värdera för att se om det är användbart i lärarutbildning eller om det av annat skäl ska ingå.

 

  • Vi ska inte diskutera IT i största allmänhet. Det finns ett generationsgap och det finns en teknikutveckling, (språngartad). Ungdomarna tar detta till sig och använder det på nya sätt. Vi måste förstå det och medvetet arbeta med detta.

 

  • Att via lärarutbildningen öka studenternas kunskap om kommunikationens möjligheter i dagen samhälle med fokus på "hur gör de unga i samtalet".

 

  • Att få en bred förankring för att utveckla lärarutbildares och lärarstuderandes digitala kompetens.

Alltså välkommen i samtalet. Vi kommer inom kort att publicera de tankar som väcktes efter dagens möte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback