Filosofiska rummet och fildelning

Vi har nu en situation där en stor del av musikkonsumenterna, barn, ungdomar och vuxna daglligen begår lagbrott genom genom att ladda ned upphovsrättsskyddat material. Samtidigt försöker ambitiösa lärare som arbetar multimedialt med barn och ungdomar att motivera och förklara varför barnens och ungdomarnas musik inte kan användas i skolan. Skillnaden mellan vad som faktiskt sker i praktiken och vad som står i lagtexten ökar. Just i skolan blir skillnaden så tydlig. Hur förklara en moral i "verkligheten" och en annan i skolan.

I söndagens program av
Filosofiska rummet görs ett försök att diskutera fildelning, som är värd att lyssna på. Det finns ingen naturrätt som gör upphovsrätten till vad den är idag. Det måste till en diskussion om vilka konsekvenser det skulle få om fildelningen gjordes fri. Är det så att konstnärer förlorar sina möjligheter till inkomster, att musik inte skulle skapas i lika stor utsträckning om andra regler för upphovsrätt skapas? Eller hittar musiker andra sätt att få ersättning för sitt konstnärliga skapande? Vilket ansvar har samhället för att skapa spelregler som garanterar konstnärlig produktion samtidigt som informationsrätten inte begränsas? Gagnar det samhället att kriminalisera en verksamhet som redan är väldigt utbredd och knappast i det allmänna medvetandet uppfattas som kriminellt? Detta är i grunden politiska frågor, men tyvärr verkar den frågan inte stå så högt på den politiska agendan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback