Som man frågar får man svar

Microsoft har givit Synovate Temo i uppdrag att fråga svenska lärare hur de ser på internetsäkerhet och vilka kunskaper som behövs för att kunna ge elever erfordeligt stöd. 320 lärare som har elever i åldrarna 6-12 år har intervjuats. Undersökningsresultatet i PowerPoint-format finns här. Både Stig-Roland Rask och Elza Dunkels har kommenterat undersökningen med relevanta synpunkter och framförallt betonat forskningens betydelse.

Jag instämmer helt och fullt, men vill också lägga till följande. Problemet i den här kartläggningen är inte undersökningen i sig utan hur tydligt undersökningen speglar frågeställarnas syn på vilket problem som föreligger. Lärarnas svar på problemet är att någon annan måste lösa det.

  • 6 av 10 efterlyser bättre filter
  • Att experter kommer till skolan/kommunen och föreläser (59%)
  • 9 av 10 lärare anser att det i första hand är hemmets ansvar att lära barn om beteende och risker på Internet.

Om det stora problemet med internet just är PROBLEM har jag full förståelse för lärarnas svar. Men om frågorna ställs annorlunda? Exempelvis:
  • Vilka kompetenser har du med dig när du kommer till skolan och hur ska vi stödja ditt fortsatta växande?
  • Hur vill du att dina relationer med dina kompisar ska vara?
  • Hur kan du på ditt eget sätt synliggöra hur du lär dig och vad du lär dig?
  • På vilka sätt vill du kommunicera detta med dina föräldrar, din lärare, din rektor?
Då fordras helt plötsligt helt andra svar och nya följdfrågor som också innefattar den värld som nätet och digitaliseringen medfört. Då är jag helt övertygad om att den lärarkår vi har, i både skolverksamhet och lärarutbildning är fullt kapabel att i medveten utveckling, själva och tillsammans med forskare och andra experter hitta de nödvändiga svaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback