Skolen i digital utvikling

Befinner mig för tillfället i Lilleström, någon mil utan för Oslo. Skolen i digital utvikling är en stor skolledarkonferens men ca 500 deltagare från hela Norge. Målsättningen med konferensen är att skapa möten mellan skolledare och inspirera till skolutveckling med digitala förtecken. Jag har blivit inbjuden att tala om vårt projekt.

Det är intressat att vara här och höra hur diskussionerna går. Det är mycket som stämmer med situationen i Sverige. Skolor har kommit olika långt. Skolor runt om i landet försöker utveckla verksamheten. Det finns engagemang och entusiasm. Men också ont om resurser, brister i utrustning, begränsade möjligheter att få tid till att diskutera och fördjupa arbetet, på den egna skolan, tillsammans med andra skolor och i förhållande till lärarutbildningen. Lärande nätverk är ett spännande utvecklingsarbete där lärarutbildningarna får ett explicit ansvar att arbeta tillsammans med skolor för att gemensamt kunna reflektera över praxis i förhållande till teori.

Dock finns en stor skillnad mellan diskussionen här i Norge och i Sverige. Här finns tvingande skrivningar i kurs- och läroplaner. Digital kompetens är en av fem grundläggande kompetenser som finns inskrivet i samtliga kursplaner oavsett ämne. Det gör att frågan inte ställs om digital kompetens är en viktig del av skolverksamheten. Det handlar om hur och i vilka former arbetet ska ske för att öka kvaliteten i elevernas kunskaper. Vilken betydelse har lärplattformar för arbetet? Vilken betydelse har de sociala nätverk, t.ex. Facebook, som nu byggs upp. Interaktiva skrivtavlor installeras på en mängd skolor. Hur kan den användningen kopplas till lärande i klassrummet? Hur kan bloggar, wikis och digitala berättelser användas?

Fortfarande finns få färdiga svar. Det viktiga är att frågan om digitaliseringen i samhället och skolans ansvar verkligen diskuteras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback