Pedagogwebben

I går hade AV-Media en regional träff med UR, där webbsatsningen Pedagogwebben presenterades och diskuterades. Det är en ambitiös satsning och har goda förutsättningar att bli en värdefull resurs för lärare. UR har också skapat en sajt för Barn som riktar sig till de yngre barnen, medan sajten Unga riktar sig till de lite äldre barnen och ungdomarna.

Det är lite intressant att jämföra de tre sajterna. En snabb och högst ovetenskaplig jämförelse visar att den mest interaktiva sajten är Barn, medan både Unga och Pedagog i högre utsträckning leder till radio och TV-program. Det är kanske ganska naturligt. UR står för public service och har till uppgift att producera program för utbildningsändamål. Ett stort steg är taget med pedagogwebben för att presentera det utbud man har. Webbmaterialet ger stora möjligheter att presentera aktuella ämnen på ett intresseväckande sätt. Positivt är också att man har ett diskussionsforum där man kan föra upp olika ämnen för diskussion.

Gårdagens diskussion handlade en del om hur man ska nå ut med materialet. Här har naturligtvis AV-Medias medieinformatörer stor betydelse. Jag tror också man i högre utsträckning måste titta på interaktionsmöjligheterna för att locka lärarna. En jämförelse gjordes under gårdagens diskussion med Multimediabyråns webb. Man kan också se på de senaste årens webbutveckling att de sajter som i högre utsträckning kan involvera besökarna i olika aktiviteter t.ex. göra det möjligt att bidra med innehåll, blir mer intressanta. Dagens webbanvändning handlar kanske mer om kommunikation än information och finns ett attraktivt material måste det kompletteras med kommunikativa funktioner om det ska locka. Här borde finnas fantastiska möjligheter med det utmärkta innehåll som produceras genom att låta lyssnare och tittare komma till tals, reagera på program, iscensätta diskussioner och medge produktion av eget material. UR:s egen satsning Rum för berättande är ett steg i den riktningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback