Gobal uppvärmning som konspiration

Det har varit tyst på denna blogg ett tag nu. En långvarig och envis influensa har gjort det svårt att samla tankarna. Nu hoppas jag att jag lämnat detta bakom mig och kan njuta av vackert vårväder och se framåt i jobbet.

I gårdagens
DN skriver Karin Bojs, vetenskapsjournalist, om "The global warming swindle", en film producerad av Channel 4 i Storbritannien och som finns att beskåda på YouTube. Den försöker leda i bevis att hela diskussionen om att människans utsläpp av växthusgaser leder till global upvärming, bara är en enda stor konspiration, en svindel.



Enligt Karin Bojs är filmen helt felaktig och det mesta av vad som sägs vederläggs på bloggen Real climate som drivs av några klimatforskare.

Ovanstående är intressant av flera skäl. På nätet finns idag en uppsjö av information, vetenskapligt underbyggda fakta, rena felaktigheter, halvsanningar och rykten. Detta finns ständigt tillgängligt för den som vill skaffa sig argument för sin egen ståndpunkt. Är det inte en av skolans viktigste uppgifter att ge elever verktyg att navigera i denna komplexa informationsvärld?

Samtidigt som nätet förser oss med kompex, motstridig och svårtolkad information så ger den också möjligheter till en spännande och aktuell undervisning. Materialet finns där redan. Det finns i ett format som de flesta ungdomar är vana vid att använda. Lärarens uppgift förändras när det inte finns en faktagranskad lärobok att hålla sig till. Vilka begrepp blir viktiga att lyfta fram i en aktuell diskussion som den globala upvärmingen? Vilka argument används och vilka är hållbara? I stället för att läxan är ett stycke i en lärobok som kanske har några år på nacken, så kan man i stället ta del av en film på YouTube eller läsa ett antal blogginlägg. När man träffas på värdefull lektionstid är inte uppgiften för läraren att föreläsa en gång till och tala om sanningen utan låta olika meningar brytas i dialog och diskussion. Uppgiften för läraren blir snarare att lyfta fram och analysera vilka argument som används och varför.

Självklart ställer detta helt andra krav på lärarens kompetens. Det ställer också krav på hur läraren använder både sin och elevernas tid. Det blir allmer uppenbart att för att lärare idag ska klara de krav som ställs måste man gå samman, planera tillsammans, utnyttja och dela resurser. På vilket sätt förbereder lärarutbildningen våra blivande lärare för sina kommande arbetsuppgifter?

Avslutningsvis, det finns andra filmer på YuoTube som ger en annan bild av den globala uppvärmingen. Se till exempel nedanstående film.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback