Temagrupper startar arbetet

Konkret arbete inleds nu i projektet med fem temagrupper. Ledningsgruppen hade möte i måndags och beslutade om stöd. Temagruppernas arbete kommer att utförligt presenteras på vår webbsida. Enligt beslut i ledningsgruppen ska också temagruppernas arbeten fortlöpande redovisas  i egna bloggar där utvecklingen kan följas. Ledningsgruppen betonar därmed vikten av att detta arbete sprids och förhoppningsvis förankras bland regionens lärarutbildare, VFU-lärare och studenter.

Här följer en kort presentation:
Amulets (Advanced Mobile and Ubiquitous Learning Environments for Teachers and Students)
Temagruppens arbete syftar till att undersöka förutsättningarna för att förnya undervisning och lärande med mobil teknik. Syftet är att understödja och hitta nya sätt att integrera utomhusaktiviteter med lärande i klassrummet. Med stöd av mobila enheter får eleverna möjlighet att delta i en rad aktiviteter där där olika kunskaper som geografi, matematik språk och naturvetenskap integreras.
Ansvariga för temagruppen är Marcelo Milrad, Växjö universitet och Jonas Wereén, Bergundaskolan i Växjö.

Att skriva sig till läsning med datorn
Syftet är att samla erfarenheter, utveckla och metodiskt undersöka effekterna av de aktiviteter som redan startats på många skolor i regionen när det gäller att lära sig genom att skriva på dator. Temagruppen har en bred förankring dels när det gäller lärarutbildare både i Växjö och Kalmar och dels när det gäller VFU-lärare. Målsättningen är att skapa ett hållbart nätverk för lärare med intresse för dessa frågor.
Ansvarig för temagruppen är LInda Vingren, AV-Media i Växjö.

Det vidgade textbegreppet
Temagruppens grundläggande vision är att utveckla ett arbetssätt med digitala bilder och berättelser som både överensstämmer och utmanar Lpo 94 och Lpfö 98. Under hösten kommer arbetet att koncentreras kring matematik. Hur kan bilder, matematik och dramaturgi bli en helhet som motiverar elevernas lärande. Under våren prövas erfarenheterna i svenska.
Samtliga pedagoger på Angelstadskolan i Ljungby och Bergundaskolan i Växjö, tillsamman med studenter och lärare från lärarutbildningen engageras i arbetet.
Ansvarig för temagruppen är Ylva Guntsch, Angelstadskolan i Ljungby.

IKT i engelskundervisningen
Temagruppen riktar sig till lärare i engelska inom lärarutbildning, grundskola och gymnasieskola. Man vill  skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte mellan lärare på olika stadier och studenter i workshops och studiecirklar för att undersöka hur språkundervisningen kan utvecklas genom att få en större förståelse för ungdomarnas aktiviteter med nya medier.
Ansvariga är Maria Estling Vannerstål, Växjö universitet (från den 1 jan 2007, även Högskolan i Kalmar), Ibolya Maricic, Växjö universitet och Marianne Sandberg, Växjö universitet (även Teleborg Centrum, Växjö kommun).

Avancerad användning av undervisningsplattform´
Syftet med temagruppen är att utvidga förståelsen för användning av utbildningsplattform i gymnasieskolan med inriktning på ämnet historia. Syftet är också att utforska utbildnings plattformens möjligheter i perspektiv av ung kommunikation. Vilken betydelse kan den spela i förhållande till eleverna, till lärarna, till studenterna, till lärarutbildarna? Utbildningsplattformen har redan idag gjort det möjligt att göra undervisning och information tillgänglig oberoende av tid, anpassad till olika former och anpassad till elevers olika behov. Utmaningen är att undersöka hur dessa former kan utvecklas.
Ansvarig är Mathias Ohlander, Växjö Fria Gymnasium.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback