Ny regering

Efter en spännande valnatt står det klart att Sverige har en ny borgelig regering. Skolfrågorna har under de tre senaste valrörelserna stått i centrum, men har efter valdagen på något underligt sätt försvunnit ut i periferin. Det ska bli intressant att se om den nya regeringen kommer att prioritera frågor om utbildning, undervisning och lärande under de kommande åren.

I senaste numret av
Pedagogiska Magasinet nr 3/2006 skriver chefredaktören Leif Mathiasson några väl valda ord. Han förordar en ny skolkommission. Det svenska utbildningsväsendet är gigantiskt. Ungefär en tredjedel av befolknngen är på ett eller annat sätt  knuten till utbildningssektorn i sin dagliga gärning. I år är det 60 år sedan 1946 års skolkommission lade fram sitt förslag till grundläggande förändring av skolväsendet. Den utmärkte sig sig genom att våga utmana sin tids invanda föreställningar och etablerade "sanningar", skriver Leif Mathiasson och förordar en ny skolkommission som vågar skissera ett utbildningssystem för framtiden.

Han hänvisar också till en artikel av Anders Blomdahl i samma tidning. Denne beskriver den politiska debatten kring skolan, men konstaterar att det ändå finns något som förenar:
"Debatten om skolan tycks alltså utspela sig mellan borgeliga företrädare som ofta får sin bild av skolan via media och relativistiska vänsterdebattörer som hellre väljer kartan än verkligehten när de orienterar sig genom vad de uppfattar är skolverkligheten. Trots stora skillnader i synsätt förenas de två lägren av samma akademiska eller organisatoriska avstånd till den verklighet de säger sig tolka." I nostalgiska tillbakablickar anser man sig hitta lösningen på skolans problem antingen i den gamla pluggskolan eller i den gamla enhetsskolan.

Därför är det så bra med förslaget om en ny skolkommission med uppgift att formulera en skolpolitik för framtidens skola, i stället för att leta efter gamla lösningar som formulerades i en annan tid med helt andra samhälleliga förhållanden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback