Stig-Roland Rask och Johnny Lindqvist

Under två dagar har Stig-Roland Rask från KK-stiftelsen och Johnny Lindqvist från Friends  varit i Ronneby och Växjö i ett samarbete melllan Ung Kommunikation, AV-Media, Kronoberg och Ronneby kommun. I går höll de var sin föreläsning på Knut Hahn skolan i Ronneby för skolpersonal. På kvällen ordnades ett föräldramöte med många intresserade föräldrar. I dag hölls dessa föreläsningar i Växjö med efterföljande workshops. Många skolledare, lärare, förskollärare och fritidspedagoger tog del av föreläsningarnas innehåll och var aktiva med olika frågeställningar.  Tyvärr saknades lärarutbildarna,  faktiskt bara en dök upp!


50779-17Stig-Roland Rask gjorde en bred genomgång av den unga nätkulturens betydelse framförallt i ett skolperspektiv. De barn och ungdomar som nu går i skolan är uppvuxna med den nya tekniken som internet, sms, msn. Användningen för dem är fullt naturlig och med en självklart simultankapacitet kommunicerar de med alla dessa verktyg samtidigt och gör dessutom läxan. De kompetenser som de tillägnar sig kommer att ge avtryck i skolan. Problemet är att i skolan möter de pedagoger som på många sätt är väldigt främmande för vad ungdomarna gör och kan. På vilket sätt legitimeras då vår undervisning?




Men frågan om de nya teknikerna och de nya kompetenserna är mer komplicerad än så. Allt det nya man lär sig är inte postivt. Stig-Roland tog också upp flera problem som inte är alldeles enkla att hantera, men som likafullt är ett ansvar för pedagoger. Det handlar om nätets mörka sidor med pedofili, våld och sexism. Det handlar om källkritik och trovärdighet. Det handlar om utsatthet och mobbning.

Frågan om mobbning var också ämnet för Johnny Lindqvist från Friends. Han gjorde från början klart att frågan om e-mobbning, dvs mobbning med nya verktyg som mobiltelefon och nätet, inte kan ses isolerat från annan mobbning. Är man socialt utsatt och mobbas, är metoder och verktyg bara lite mer sofistikerade, men i grunden är problemen samma. Eftersom skapande av trygghet är en av skolans viktigaste uppgifter kan inte lärare och annan personal vända ryggen till och låtsas som problemen ligger utanför skolan. Som i alla frågor, ska man kunna utföra ett ordentligt arbete måste man känna området. Vad betyder det att finnas på nätet? Vad betyder det om en lärare råder en elev, som blivit illa behandlad på msn, att hålla sig borta, att inte vara där? Vad betyder det att avskilja sig från en gemenskap där alla andra befinner sig? Fråga i din egen klass hur många som är anslutna till msn. Från i stort sett 11-12-års åldern är 100% med.


50779-18Tyvärr finns inga enkla svar. I stället krävs ett profesionellt förhållningsssätt. Det finns på många skolor ett omfattande arbete för att motverka mobbning. Den kunskapen är naturligtvis grunden för att även ta tag i de former av utsatthet som den nya tekniken står för. Men för att klara det måste hela den nya kulturen hos den uppväxande generationen bli ett viktigt kunskapsområde bland skolans personal och bland de nya lärare vi utbildar. Fördjupade kunskaper på detta område saknas idag. Här fordras ett gemensamt utvecklings- och forskningsarbete med olika aktörer: verksamma lärare; forskare och lärare vid lärarutbildningen men också forskare och lärare i socialt arbete; organisationer som Friends som direkt arbetar med dessa frågor; organistioner som Tech Group eller Reaktor Sydost som direkt arbetar med ungdomar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback