Kursen "Flexibelt lärande och mentorskap i IKT-stöd utbildning" har startat

Jag har fått rapport från Peter Karlsudd på Högskolan i Kalmar att den högskolepedagogiska kursen Flexibelt lärande och mentorskap i IKT-stödd utbildning på fem poäng har inletts. Kursen, som startades som ett initiativ i projektet Ung Kommunikation, är ett samarbete mellan lärosätena i sydost. Till kursen är 31 deltagare anmälda, varav ca hälften är lärarutbildare, de flesta från Kalmar, men också några  från Växjö. Även tre VFU-lärare deltar i kursen. Övriga deltagare kommer från andra utbildningsområden. Deltagarna tyckte det var mycket positivt att mötas över ämnesgränserna.

Syftet med kursen är att öka deltagarnas pedagogiska och metodiska kompetens inom de områden som omfattas av begreppet flexibelt lärande och IKT-stödd utbildning. Med pedagogisk teori som grund, genomförs en behovs- och målgruppsanalys bland några utbildare inom högre utbildning. Därefter planerar, genomför och utvärderar deltagarna en mindre utbildningsinsats med stöd av principerna för pedagogisk handledning och flexibelt lärande. (Från kursplanen)

I kursen ska studenten följa 5 valfria förläsningar som diskuteras tillsammans med övriga kursdeltagare. Kurslitteraturen ska synas i inläggen som görs. Slutuppgiften blir en artikel alternativt en rapport. Den obligatoriska och valfria litteraturen ger tydliga avtryck i slutuppgiften. Alla ska ha deltagit i; skrivande av dagbok/blogg, videokonferens, diskussionsforum samt utnyttjat e-bok. (Examinationskrav)

Martin Stigmar och Peter Karlsudd höll de inledande föreläsningarna. Peter belyste framförallt frågan om lärarens roll i distansutbildning och flexibelt lärande. Martin problematiserade i högre utsträckning relationen lärande/pedagogik och IKT. Två väsentliga frågor ställdes  att reflektera över:

1) Vilka mervärden uppnås genom att IKT används?
2) Skillnaden på att själv behärska IKT/teknik för att presentera och överföra information till att integrera IKT i undervisningen?

Två viktiga frågor att fundera över i lärarutbildningen och i det fortsatta projektarbetet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback