Kursen "Flexibelt lärande och mentorskap i IKT-stöd utbildning" har startat
Syftet med kursen är att öka deltagarnas pedagogiska och metodiska kompetens inom de områden som omfattas av begreppet flexibelt lärande och IKT-stödd utbildning. Med pedagogisk teori som grund, genomförs en behovs- och målgruppsanalys bland några utbildare inom högre utbildning. Därefter planerar, genomför och utvärderar deltagarna en mindre utbildningsinsats med stöd av principerna för pedagogisk handledning och flexibelt lärande. (Från kursplanen)
I kursen ska studenten följa 5 valfria förläsningar som diskuteras tillsammans med övriga kursdeltagare. Kurslitteraturen ska synas i inläggen som görs. Slutuppgiften blir en artikel alternativt en rapport. Den obligatoriska och valfria litteraturen ger tydliga avtryck i slutuppgiften. Alla ska ha deltagit i; skrivande av dagbok/blogg, videokonferens, diskussionsforum samt utnyttjat e-bok. (Examinationskrav)
Martin Stigmar och Peter Karlsudd höll de inledande föreläsningarna. Peter belyste framförallt frågan om lärarens roll i distansutbildning och flexibelt lärande. Martin problematiserade i högre utsträckning relationen lärande/pedagogik och IKT. Två väsentliga frågor ställdes att reflektera över:
Två viktiga frågor att fundera över i lärarutbildningen och i det fortsatta projektarbetet.