Referensgruppsmöten i Kalmar och Ronneby

I veckan var det referensgruppsmöte i Kamar. Det var ett bra möte med representanter från lärarutbildnngen, vfu-lärare och även extern representation från Reaktor Sydost och AV-Media.
Tom Gagner inledde med en presentation av projektet så här långt. Referensgruppen är utvidgad och flera av deltagarna hade inte fått någon direkt information om projektet.

50779-27Efter presentationen blev det en diskussion om olika initiativ och bl a vilka olika teman man skulle kunna initiera. Följande idéer togs fram:  ”Ungdomars livsvärld på Internet” - ur ett etiskt perspektiv” 

"Den fysiska miljön som faktor, i utvecklandet av mediakompetens” 

”Specialpedagogik och IT - ur ett vuxenperspektiv” 

”Bloggar som kommunikation, hur kan det utvecklas i relationen mellan skolan- eleven-hemmet?" 

”Smartboard och lärande- är tekniken en framgångsfaktor i ungdomars lärande?”  

”MSN – hur påverkar vuxnas inträde i kommunikationen, med utgångspunkt i lärande?” 

Starta ett tema som tar sin utgångspunkt i cirkeln ”ungdomskultur” för att sedan koppla den processen till cirklarna ”Lärande” och ”Digital teknik”. 

”Bild och lärande” - en poängkurs för Högskole- och vfu-lärare startas 

”Filmen som utgångspunkt för att skapa mediakompetens” 

”Podcasting - nya digitala kommunikationsformer och lärande.” 

Även referensgruppen i Blekinge har haft ett möte. Där diskuterades också olika förslag till temagrupper, bl a om digital mobbning och ett närmare samarbete mellan Learning Lab vid BTH och Knut Hahnskolan i Ronneby.

Man diskuterade även på vilket sätt informationen kan förbättras och anpassas till det mål som finns med projektet: 

Interaktivitetsmöjligheter bör utökas och riktas mer mot tankarna som förs fram i samband med begreppet Web 2.0, dvs. mer kommunikation och interaktivitet och även möjlighet till ”betygsättning” eller ”nya förslag” till att utöka sidans innehåll.

Förslag om att utöka denna ”formella” projekthemsida med en annan sida som ska styras och läggas upp av ungdomar som då får ”fritt spelrum” för sin kreativitet och sina idéer.

Förslag om att dela upp hemsidan i en ”lärarhemsida” och en ”ungdomssida”.

Vi bör arbeta mer på att hitta ett sätt att möta de olika kulturerna och kombinera med ungdomskultur, genom t.ex. mer öppna kommunikationskanaler.

Förslag om att lägga upp ”Lathundar” (typ recept) med råd från ungdomar, men även information om olika digitala fenomen och olika digitala kulturer som behöver belysas och förklaras.

50779-28



För oss i projektgruppen blir nu en viktig uppgift att bearbeta dessa idéer ytterligare. Men det är också viktigt att du/ni som funderar på att bilda temagrupper följer upp idéarbetet som genomförts i referensgrupperna. För att inte projektet ska flyta ut i en mängd olika delar är det viktigt att hitta kontaktvägar mellan temagrupper som arbetar med likande innehåll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback