Möte med lärarutbildningar

I tisdags möttes i Göteborg representanter för ett antal lärarutbildningar för att tillsammans med KK-stiftelsen diskutera nästa ansökningsomgång. En utgångspunkt för diskussionen var externt samarbete. I KK-stiftesens uppdrag finns tydliga anvisningar om att stimulera kontakter mellan högskolor och näringsliv. I satsningen på att utveckla IT i lärarutbildningen finns också detta krav. Men i begreppet näringsliv ligger inte bara samarbete med privata företag utan också andra typer av externa organisationer.

Två presentationer gjordes under tisdagen för att ge lite nya infallsvinklar på hur lärarutbildningarna kan tänka lite nytt inför nya ansökningar och för oss, som redan fått projektmedel, att utveckla samarbetet. Kairos Future presenterade en stor attitydundersökning där olika grupper fick ge sin syn på skolan och hur framtidens skola skulle se ut. Därefter presenterades en undersökning från Svenskt Näringsliv om företagens kompetensbehov.

Det efterlystes nya vägar för samarbete. Samtidigt kunde vi också konstatera att i de verksamheter vi verkar är det inte alldeles enkelt att skapa detta samarbete. En försvårande faktor är att vi arbetar i så olika tempo. För ett företag är kanske planeringshorisonten en månad eller ett kvartal. Vi arbetar med betydligt längre tidsrytmer, vilket kan göra att samarbetet försvåras. Dessutom har det saknats kanaler för att t ex låta studenter komma ut i företagen och få adekvat praktik. Vi avser dock att komma tillbaka till den möjlighet som IST har erbjudit nämligen att låta lärarstudenter få ta del av andra sätt att organisera undervisning på. Detta är kanske inte helt enkelt eftersom det finns en tradition av hur lärarutbildning och undervisning i skola ska gå till. Se Trackbacks till tidigare blogginlägg.

Tisdagen avslutades med en utfrågning av hur arbetet i våra projekt framskrider, vilka styrkor och vilka problem vi kunnat se. Vi var alla överens om att åtskillig tid under det första året gått åt till organisation, administration och att nå ut i projektets alla delar. En viktig del är att få igång ett utvecklingsarbete där lärarutbildare verkligen involveras. Ung Kommunikation skiljde sig något från de andra projekten i den meningen att vi i enlighet med vår projektidé involverat organisationer som verkar utanför skolinstitutioner, t ex Nätverket SIP eller Reaktor Sydost. Vi har också ett utvecklat samarbete med AV-Media.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback