Smålandsposten rapporterar om datorer i undervisningen

I dagens nummer av vår lokaltidning Smålandsposten rapporteras om datorernas användning i grundskolan, framförallt i de senare åren. Som man skulle kunna misstänka är standard, tillgång, användning och inte minst inställningen hos rektor väldigt varierande. Allt från Arabyskolans framåtanda till Fagrabäckskolans mer tveksamma hållning. Ett avgörande problem är naturligtvis den tekniska supporten. Vid intensiv användning slits datorerna mer och behöver ofta direkt underhållsservice. Glädjande nog verkar det som datorerna flyttas ut från datasalarna och integreras  i den ordinarie undervisningen i lektionssalarna. Det verkar också som datorerna inte i lika hög utsträckning blir utsatt för sabotage när de naturligt integreras i den löpande verksamheten.
Det som egentligen är mest beklämmande är att rektorerna själva får prioritera mellan läromedel och datorer. Det innebär att en helt felaktig motsättning skapas mellan böcker och digitala medier. De är två sidor av samma mynt. En framsynt kommun inser att man inte kan skapa styrmekanismer som gör det möjligt att välja. Utvecklingen i samhället måste få återverkningar på hur skolan organiserar sin verksamhet. I kursplaner finns många hänvisningar till användning och utveckling av digitala medier. Hur detta kan ske utan användning av modern teknik är för mig en gåta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback