Tankar från gruppdiskussionen den 3 mars i Kalmar

Utgångspunkten i diskussionen vid referensgruppsmötet var att ge idéer, frågor, farhågor och råd till projektledningen. Nedan följer en sammanfattning av de tankar som kom fram.
Viktigt att fokusera på kommunikation och undvika teknikcentrering.
Det är viktig att få med skolledarna. Rektorer är en klar nyckelgrupp. Kan vara bra att direkt rikta informationsträffar, utbildning osv. till denna grupp.
Det är angeläget det är att få i gång Vfu-lärarna och lärarutbildarna så snabbt som möjligt.
Viktigt att undvika ”måste” och ”ska” när deltagare involveras. Arbetet måste bygga på en egen förändringsvilja.
Viktigt att få med alla skolämnen så att inte projektet bara associeras med några specifika ämnen.
Bra att visa på goda exempel. Hitta lärare som vågar prova nytt.
Men också en varning för att hamna i det ”goda exemplet träsket”. Det kan hämma och styra utvecklingen i fel riktning.
Projekt är inte ett bra ord. Gruppen vill se det mer som ett kontinuerligt förändringsarbete utan något slutdatum.
Om det möjligen ska finnas en person i projektledningen som inte är knuten till högskola/universitet för att skapa balans i projektet.
Bör skapa en känsla av meningsfullhet för eleverna, de ska göra uppgifter för sin kunskapsutvecklings skull, inte för läraren.
Processen vid kunskapsutvecklingen är viktig och det är processen som lämnar spår efter sig vid e-kommunikation.
Diskussion om att använda Lunastorm i undervisningen, några menar dock att det blir problematiskt att lyfta in den kontexten in i undervisningskontexten. Det är bättre att hitta former inom Lunastorm som även kan gynna undervisningen. Bör ändå skilja på privata kontexter från skolkontexter.
Om Lunastorm ska användas i bedömningssituationer måste eleven själv få välja att lämna in material som är producerat där, för att användas i skolsituationer.
Dialog med barn och ungdom i olika åldersgrupper är viktigt för att utveckla metoder med IT inom skolan.
Bra med ett webbaserat forum för kommunikation mellan lärare och studerande.
Lärarstuderande bör träffa mer externa medverkare i sin utbildning.
Lärare bör anpassa sig till nya fenomen och sen lägga in i undervisningen där det är lämpligt.
Verkligheten vad gäller regler och betygssystem påverkar både lärare och elevers insatser i skolarbetet. Olika metoder för examination bör finnas.
Lärarna kan inte bortse från målen i skolan vid genomförandet av undervisning.
Bedömning är problematiskt när arbete sker med IT-stöd, vem har gjort vad.
Problem med att bedöma källan, är det en egen källa eller sammanställning?
Utvärdering i projektet viktigt. Måste ha mätbara kriterier i temagrupperna för att kunna värdera resultatet.
Viktigt att undersöka vad lärarstudenterna kan i dag.
Viktigt också att få grepp om den kompetens som lärarna i skolorna har.
Låt inte temagrupperna syssla med samma saker.
Tid, en bristvara för lärare idag. Användning av ny teknik kan frigöra tid.
Nya medier har en lärpotential. Måste få lärare att upptäcka detta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback